Dela sidan:

Alfanumren, det vill säga telefonnummer baserade på företagsnamn, produkter och tjänster, etableras i Sverige genom ett samarbete mellan Alfatell och teleoperatörerna Telia, Tele2 och Telenor. Tjänsten är stor i länder som USA, Kanada och Australien. Nu ska den med hjälp av en kampanj från Acne Advertising även bli det i Sverige.

– Vi brukar jämföra de numeriska telefonnumren med ip-adresser. Det är lätt att förstå varför dessa ersattes med domännamn. Det är egentligen precis samma sak med telefonnummer och Alfanummer, säger Börge Lorentz Figenschau, försäljningschef på Alfatell.

Lanseringen sker imorgon, onsdag. Kampanjen består av pr samt print i DI och Dagens Media.
I Sverige har bland annat Carl Lamm, Pizza Hut, Apoteket, Resursbank och Pricewaterhousecoopers redan skaffat Alfanummer. Till exempel har Pizza Hut numret 771-PIZZAHUT.



Dela sidan: