Dela sidan:

trafiken och annonsintäkterna. Trots att i stort sett alla siffror pekar neråt just nu för dagspressen, så ökar landsortspressen sina annonsintäkter på nätet med sju procent under årets första kvartal, visar statistik från TU.

Storstadspressen har det betydligt tuffare. Under första kvartalet rasade intäkterna med hela 31 procent, vilket gör att dagspressen som helhet drog in 97 miljoner kronor. Det är totalt en minskning med 16 procent.

Den totala internetannonseringen minskade med 3 procent under första kvartalet, enligt IRM.

– Att den tryckta dagspressen både i storstad och i landsort skulle redovisa sitt sämsta kvartal sedan finanskrisen 2001 var väntat, men inte att sajterna i storstad skulle minska så kraftigt. Alla sajter kan dock inte dras över en kam, då det är stor spridning på resultaten för de många sajterna. Att landsortstidningssajterna däremot klarar tillväxt även nu beror delvis på att de växer från relativt låga nivåer, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU i en kommentar till statistiken.



Dela sidan: