Dela sidan:

Daddy och Åkestam Holst var kvällens stora vinnare när kategorin Interactive avslutade One Show i New York. Telia - Our Song och Barometern - två bidrag som i Guldägget ”bara” fick diplom respektive silver blev nu belönade med guld.

Daddy plockade också hem det enda svenska silvret för Heinz – Talk to the plant.

Åkestam Holst har haft rapporterat direkt från priscermonin på byråns blogg:

”Det var ganska många svenskar där, bland annat från BBH och det blev ett jäkla fint jubel då det stod klart att Åke fick guld. Att i publikvimlet glida förbi Crispin, Droga och de andra för att hämta pennan var fantastiskt. Guldpennan väger som bly, och bronspennan är verkligen inte fyskam den heller.”

Produktionsbolaget B-Reel representerade visserligen inte Sverige i tävlingen, men tillhör indirekt de mest belönade svenska byråerna på One Show med tre guld, två för Hotel 626 och ett för Axe 100 girls. Det är resultatet av samarbeten med Goodby Silverstein & Partners SF och BBH NY.

–Enormt kul, säger B-Reels vd Anders Wahlquist i en kort kommentar.

Det verkar med andra ord som vägen ligger öppen inför Cannes i sommar…

Svenska medaljer

  • ABSOLUT VODKA    ABSOLUT.COM    Great Works    Bronze
  • Coca-Cola     Coke Zero Game – North Kingdom    Bronze
  • Amf Pension    Mms    Forsman & Bodenfors    Bronze
  • IKEA    Come into the closet. Let's Dance    Forsman & Bodenfors    Bronze
  • Wasa    Sandwich    Forsman & Bodenfors    Bronze
  • Forsman & Bodenfors    Forsman & Bodenfors    Forsman & Bodenfors    Bronze
  • Posten (The Swedish Post Office)    Stefan the Swopper    Åkestam Holst    Bronze
  • Posten    SMS advice of delivery service    Daddy    Bronze
  • Bjorn Borg    In action    Farfar    Bronze
  • Diesel    Diesel.com    Farfar    Bronze
  • Playground Outdoor Equipment Stores    The Playground Barometer.    Akestam Holst    Gold
  • Telia Sonera    Our Song    Daddy    Gold
  • Heinz    Talk To The Plant    Daddy    Silver
  • Doritos    Hotel 626    Goodby/B-Reel    2xGold
  • Uniever    Axe 100 Girls    BBH NY/B-Reel    Gold

Guldbidragen

Telia - Our Song
Uppdrag: Med ca 4,5 miljoner låtar är Telia Nöje den mest välsorterade svenska e-butiken för nedladdningsbar musik. Vårt uppdrag var att öka kännedomen om Telia Nöje samt att få folk att botanisera i e-butiken.
Lösning: Alla delar en låt med någon. I vår applikation ackompanjeras ett unikt bildspel på dig och din vän med musik från Telia Nöje. Det ända du behöver göra är att välja en vän och välja en låt.
Uppdragsgivare: Telia Sonera Sverige AB
Team: Art Director Mats Tellving Copywriter Anders Gustafsson / Pontus Tenggren Creative Director Gustav Martner Designer Christian Knutsson / Fredrik Gruber Produktionsledare Louise Palmblad Olow Åslund Projektledare Johan Kruse Övrigt Andreas Emtinger (Facebook app. Expert) / Mikael Emtinger (Flash) / Per Rundgren (Technical Director)

Playground – Barometern
Idé: Kläder efter väder: annonsen ändrar sig efter väderförhållandena och kommer med förslag på kläder efter väder.
Uppdragsgivare: Playground Outdoor Equipment Stores
Team: Produktionsbolag Dallas sthlm AD-assistent Yvan Archimbaud Art Director Paul Collins Copywriter Adam Reuterskiöld Creative Director Anderas Ullenius Produktionsledare Sofia Swedenborg Projektledare Jerker Winther Uppdragsgivare ansvarig Jonas Gidlund Webbproducent Sofia Swedenborg Övrigt Annika Frankel, Assistent
 



Dela sidan: