Dela sidan:

Jörgen Lindqvist och Henrik Levahn, på Masscreation. Den nya byrån delar lokaler med mediebyrån Bizkit och den digitala byrån Wisely.

Bakgrunden till att kreatörsduon lämnade Grand var inte ett missnöje med byrån. Snarare handlade det om att de vill börja jobba på ett nytt sätt.

De kallar det konceptutvecking på en servett.
– I första mötet med kunden tar vi med oss en rad idéer som bara är framskissade i tusch. Sedan väljer vi tillsammans med kunden och de andra konsulterna bort de simplaste idéerna, säger Jörgen Lindqvist, ad på den nystartade byrån.

Genom att arbeta mer förutsättningslöst vill de få med kunden på allvar i arbetsgruppen. – För oss är det viktigt att det är kunden och inte byrån som äger konceptet. Kommunikationen som görs måste vara förankrad och fungera internt hos annonsören, säger Henrik Levahn, copywriter.

De nya idéerna har tydligen fungerat på kreatörsparets gamla kunder. Både Stryktipset och Telge Energi har lämnat Grand för Masscreation. Men ännu finns inget resultat att visa upp. I augusti kommer den första kampanjen för Stryktipset.

Henrik Levahn och Jörgen Lindqvist har snart jobbat ihop i 10 år. De senaste åtta åren har de varit anställda på Grand, där de också var delägare. Just nu ägs den nya byrån av de två gemensamt, men de antyder att det kommer mer nyheter efter sommaren. Redan från start finns också ett samarbete med Martin Kann, som jobbar med byrån Rethink med kontor i Malmö och Köpenhamn.



Dela sidan: