Dela sidan:

Anders Nyström och Mats Dafnäs

– Det känns fantastiskt, säger Anders Nyström, vd för Jensen Pamp McCann, om värvningen av några av Sveriges vassaste designproffs som börjar på byrån från 1 juli.

– Vi ser en möjlighet att ta ett rejält kliv framåt med det här. Genom rekryteringen av Mats Dafnäs förstärker vi vårt erbjudande inom dagligvaruhandlen kraftigt.

Mats Dafnäs och Hans Embrink skrev avtal Med Jensen Pamp McCann i måndags. Anders Nyström förhandlar nu med ytterligare fyra personer, en projektledare, två designer och en planner.
– Det är en bra kombination av personer men vi har inte löst all formalia ännu, säger Anders Nystöm.

Men värvningen växer tolvmannabyrån Jens Pamp McCann med 50 procent både vad gäller antalet anställda och till sin omsättning, enligt Anders Nyström.

Vilka kunder som följer med från Embrinks konkursbo är inte heller klart.
– Det är konkursboet som äger det och jag får inte säga något i den frågan. Men vi hoppas ju att våra kunder ser att vårt erbjudande förstärks på Jensen Pamp McCann, säger Mats Dafnäs.
– De kunder Embrink har är vidtalade och ser, vad jag förstår, positivt på detta, säger Anders Nyström.

Bland kunderna finns bland andra Kronfågel, Kosta Boda, Vin & Sprit, Swedbank, Cederoths, Yoplatit.

Embrink Design, med 17 anställda, är en byrå med långa och fina anor. Den startade 1990 och är en av Sveriges mest prisbelönta designbyråer. Men för två veckor sedan gick byrån i konkurs.

Mats Dafnäs, huvudägare,  planerade genast för ett nytt bolag tillsammans med nyckelmedarbetarna. Nu går de istället till Jensen Pamp McCann.
– Vi vill komma in i ett större sammanhang. Vi ser ju att kunderna kräver att man kan lägga till mer än det vi har kunnat leverera, som webb, pr, event och reklam, säger Mats Dafnäs, som ser design och det visuella uttrycket som centrum för all annan marknadsföring i en uppsjö av kanaler.

Nyström kontaktade Dafnäs för två veckor sedan när han läste på Resumé.se att Embrink gått i konkurs. De har en relation som går tillbaka till 1995 när Anders Nyströms webbyrå Intra fick i uppdrag att bygga Embrinks dåvarande kund Abba Seafoods första hemsida.
– Jag har ägt min verksamhet i 30 år. Det känns som en ny utmaning i livet att gå in i en stor koncern och att få en chef, säger Mats Dafnäs.

Även koncernchef Michael Stroråkers är nöjd med rekryteringen.
– Vi tillför en viktig pusselbit till vår affär och erbjudande: marknadens vassaste personer när det gäller att bygga varumärkesidentitet, säger han.



Dela sidan: