Dela sidan:

Svenska Tidskrifter. Foto: Andreas Elgstrand

Sveriges Annonsörer har låtit SIFO jämföra svenskarnas tidskriftsvanor i år jämfört med förra året. Mätningen visar att läsandet minskat marginellt, med mindre än en halv minut per dag.
I snitt läser svensken en tidskrift under nio minuter varje dag.

Blekingeborna toppar listan med 12 minuter. De har även ökat läsandet mest sedan förra året. Örebroarna har dragit ner mest av alla på läsandet och ligger i botten av listan.

Elisabeth Thörnsten,
informationsansvarig på Sveriges Annonsörer och tf ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tidskriftsannonsering, KTA, säger i en kommentar:
— Få medieslag — bortsett vissa digitala medier – har en så personlig relation till läsaren som just tidskriften. Det är en kompis, rådgivare, vän, förälder eller bästis. Om man tittar på just magasin så brukar de klara lågkonjunkturer bra eftersom de tillhör de där sakerna som man kan unna sig om man inte har råd med dyrare utsvävningar.



Dela sidan: