Dela sidan:

Nystartade Masscreation fick i våras uppdraget av Svenska Spel att lyfta klassiska Stryktipset tillbaka till 70-talets nivåer när lördagseftermiddagarna i de flesta svenska hem var vikta för engelsk fotboll.
Med långbollar och leriga planer som sammanfattade spelets idé.

Men mycket har hänt sedan dess – både på och utanför plan.
Fotbollsrättigheter har blivit den högst betalda handelsvaran på den internationella tv-marknaden. Och brittiska Premier League är numera bara tillgänglig via betalkanaler.

Nu vill Masscreation hitta tillbaka till den gamla känslan med en kampanj för Stryktipset som i höst visas på TV4 Sport på lördagar.
Tittarna får nöja sig med The Championship – divisionen under Premier League.
– Men många av de riktigt klassiska lagen som Crystal Palace spelar i dag i Championship, säger Henrik Levahn, copy på Masscreation.

Nya konceptet samlas under budskapet ”Hela Sveriges fotbollsklubb” och ska påminna de 1,2 miljoner svenskar som tippar varje år om fotbollens förenande kraft.
– Jämfört med många andra spelformer är Styrktipset en social spelform. just för att det kretsar kring matchen, säger Henrik Levahn.

Masscreation har också utgått från den traditionella brittiska läktarkulturen, vars typiska läte är en lätt ostadig kör av hymner, hyllningar och smädelser i de lägre registren.
Byrån har helt enkelt specialkomponerat en låt till den film som börjar rulla på måndag. Låter heter ”Vi ses på lördag”.
– Inspirationen kommer från Liverpools ”You never walk alone”, med klassiska Merseybandet Gerry and the Pacemakers från 1964.
Liverpools storhetstid under 70- och 80-talen var också synonymt med Stryktipset.

Vi ses på lördag har även släppts som singel.
–Den finns redan på Spotify. Vi har även skapat sajten hejarklack.nu där folk kan sjunga in en egen version i singback.

Låtarna hamnar direkt  på Youtube.

Den svenske sångaren i original låter misstänkt lik Magnus Carlson, Weeping Willows bländande crooner och ett hardcore fotbollsfan:
– Inga kommentarer, säger Henrik Levahn.

Camp Davids Måns Mårlind och Björn Stein står för filmens regi.
Storyn är klassisk male bonding. Ett plötsligt fotbollsdrabbat far- och sonförhållande följs av flera liknande vardagliga scener med personer ur ett stegrande tvärsnitt av läktarpubliken. Alla slutar tillsammans framför tv:n.
Det är kanske inte särskilt överraskande men snyggt filmat och effektivt berättat.
Till och med tv-sportens legendariske kommentator Bosse Hansson dyker upp i en cameo-roll.

Kampanjen går brett i i print, tv, webb, butik och radio.


Arbetsgrupp: Stryktipset

Patrik Furuhagen, projektledare Svenska Spel
arbetsgrupp masscreation:
Henrik Levahn, copywriter
Jörgen Lindqvist, art director
Carin Möller, produktionsledare
Måns Allerbjer, original
Film: Camp David
Musikproducent: Mikael Herrström, Atlantis



Dela sidan: