Dela sidan:

truefalse

Johan Färnstrand

Promedia är ett nytt företag inom Stampengruppen, bildat för två år sedan kring de stora regiontidningarna VLT och Nerikes Allehanda. 15 företag är vad de heter: Liberala tidningar i Mellansverige samt tre företag inom elektroniska medier. 1 500 anställda drog in 1,4 miljarder kronor i fjol och gjorde en vinst på 72 miljoner.

Tuff start för ny vd
Johan Färnstrand är en ny tidnings-vd som nyligen firade ettårsdag på jobbet. Med bakgrund som ekonom och erfarenhet från SAS och Selecta kom han lagom till Lehmankraschen och fick en tuff start med två rejäla sparpaket:

  • Ett strukturpaket som skulle ge 100 miljoner och minska personalen med 100 tjänster. 60 miljoner i sänkta kostnader och 40 miljoner i ökade intäkter.
  • Ett konjunkturpaket som ska sänka kostnaderna med 50 miljoner och minska personalen med 50 tjänster.

– De 60 miljonerna i kostnader är hemma, säger Johan Färnstrand. De 40 miljonerna i ökade intäkter är vanskligt av påvisa, men vi följer noga hur konkurrenterna utvecklas för att visa att vi får ett bättre utfall.
– Konjunkturprogrammet om 50 miljoner lades i vintras och får full effekt från början av 2010. Just nu bedömer vi att åtgärderna är tillräckliga, men går intäkterna ner i källaren under hösten kan läget bli ett annat.

Positivt rörelseresultat
Enligt Resumés källor har Promedia haft en mycket ansträngd situation under sommaren, men Johan Färnstrand är försiktig optimist.
– Vi kommer inte att sänka kostnaderna så mycket att de klarar intäktstappet, men det blir ett positivt rörelseresultat.

Promedia har gjort flera stora affärer under fjolåret som gör jämförelser svåra: familjen Pers och övriga minoritetsägare löstes ut ur VLT och Gisab med Mitt-i-tidningarna förvärvades.
– Nu har Promedia en bra struktur på papperet, men man hittar alltid mindre förbättringar att göra. Allt som kan göras gemensamt görs i ett särskilt bolag, Mediebolaget Promedia, även om funktionerna ligger ute i Västerås eller Örebro.
– Tidningarna och försäljningen ligger i Tidningsbolaget Promedia. Tanken är att frigöra kraft så att journalister och säljare kan vara mer ute där läsare och annonsörer finns.

Bryta vattentäta skott
Ett år som tidnings-vd har gett en del nya intryck och överraskningar:
– Det är en oerhört spännande bransch med väldigt olika kategorier människor med rätt vattentäta skott mellan avdelningarna. Det förvånade mig och vi jobbar på att minska avstånden, utan att bryta mot de etiska regler som journalister ska följa.
– En annan reflektion är att papperstidningarna har levt i en ganska skyddad miljö och haft starka affärsidéer. Därför kanske branschen inte har sett förändring som var­dagen, men nu har starkt behov av att utvecklas.



Dela sidan: