Dela sidan:

Anders Ericson

–  Ja, den har gått i sextiotal tidningar, utomhus i hela landet och ska förhoppningsvis snart gå i tv.

Hur blir tv-reklamen?
– Det är en animerad film som grundar sig på annonsen. Det är samma budskap.

Och hur vill du formulera det?
– Bromsa inte i uppförsbacke – gasa!

Ser du det som er mission att  fylla medieutrymmet i tider när era medlemmar sviker medierna?
– Det är inte det. Det handlar om att vi tycker att vi har ett viktigt budskap att säga till medlemmarna. Att de blir mer framgångsrika om de annonserar. Sedan att det kommer medierna till del – det känns bra.

Når du rätt målgrupp genom detta massiva medieval?

– Ja, det gör vi och vi når också en bredare målgrupp än bara dem.

Du har fått medieutrymme för drygt åtta miljoner under juni och juni. Är det årets reklamklipp tror du?

– Jag vill inte kalla det klipp …

Men du har inte betalt fullpris för det utrymmet?
– Medierna har varit generösa och har också insett vikten av detta budskap. Inte minst din tidning har varit generös …

Det är sådana vi är vet du. Men det finns de som säger att utomhusbolagens tavlor hade stått tomma utan er insats …

– Jag kan inte kommentera det. Jag vet bara att det har varit en del utomhus. Och det är klart att det hade varit betydligt dyrare för oss att genomföra den här kampanjen i en hög­konjunktur.

Då kanske inte det hade varit ett så stort behov heller?

– Jodå. Kampanjen har ett forstrande syfte. Jag tror att det handlar om marknadens sätt att kommunicera. Det är lite bakvänt som vi jobbar i dag.

Man kan dämpa konjunktur­svackor genom att annonsera ”rätt” menar du?

– Framför allt tror jag att annonsörer kan spara pengar genom att annonsera i sämre tider och inte kommunicera lika mycket i högkonjunktur.



Dela sidan: