Dela sidan:

Patrik Söder och Niclas Melin.

truefalse

I mars kickade Fritidsresor sin byrå DDB efter ett mångårigt samarbete. Fritidsresor kände att de inte fick ut ordentlig effekt för sina reklampengar. I stället gick uppdraget till Scholz & Friends, som har gjort en rejäl relansering av reklamkonceptet och nyss släppt sin första kampanj för reseföretaget.
I skiftet maj–juni slutade Patrik Söder på Fritids­resor. Han var marknadschef på Fritidsresor i 14 månader innan han lämnade bolaget.

– Det var ett gemensamt beslut. Vi kom överens om att gå skilda vägar, säger Patrik Söder.
– Jag skulle driva ett nor­diskt erbjudande. Det jobbet jag anställdes för var ett annat än det jobb jag sedan hade, beroende på den finanskris vi är i nu. Det blev inte som jag hade tänkt mig.
Ungefär samtidigt började Fritidsresors avdelning för internrevision att granska marknadsavdelningens arbete.

Enligt källor till Resumé har det varit många frågor kring anmärkningsvärt höga reklambyråfakturor på Fritidsresors ekonomiavdelning. Därtill en hel del kritik angående dålig ordning och reda, till exempel avtal som inte har varit underskrivna, under Patrik Söders tid som marknadschef. Enligt uppgifter till Resumé har det inte framkommit några direkta oegentligheter i revisionen, inget som leder till efterräkningar för Patrik Söders del.

– Men det var ingen bra ekonomistyrning. Folk kan vara mer eller mindre lämpade att ha hand om pengar och att leda människor, säger en källa till Resumé.

När Resumé skrev om brytningen mellan Fritids­resor och DDB i mars uppgavs månadsfakturan till byrån ligga på 500 000 kronor samt runt 2 miljoner för reklamfilmsproduktion per år. Enligt källuppgifter till Resumé ska det nu ha visat sig vara högre belopp än så som gick till byrån.
Fritidsresors finansdirektör Henrik Norlin bekräftar att det pågår en internrevision, men vill tona ner betydelsen.
– Revisioner är rutin. Motsatsen vore konstigare, inte minst eftersom vi ingår i en stor börsnoterad koncern, säger han.

Däremot vill han inte kommentera ”det enskilda fallet”:
– Vi namnger inga individer. Men det har inte framkommit någonting som tyder på negativt uppsåt eller oegentligheter i någon av de revisioner som har gjorts på huvudkontoret under året.
Att ha hand om pengar och leda människor är dock en av arbetsuppgifterna för en projektledare på reklambyrå. Som projektledare på DDB har Patrik Söder i dag kundansvar för Willys, under hösten beslutas vilka andra kunder som han ska ansvara för.

Visste du att det pågår en intern­revisision av marknadsavdelningen på Fritidsresor?
– Ja, jag vet det. Men det har inte med mitt jobb att göra. Revisioner pågår i alla stora bolag. Jag har fått frågor om två fakturor och dem har jag svarat på, säger Patrik Söder.
– Det var två fakturor på mindre belopp där det var oklart vad de gällde som jag ombads plocka fram underlag på.
När det gäller osignerade avtal och att han inte har haft ordning frånsäger han sig ansvar.
– Avtalen med DDB fanns när jag började. Jag känner inte igen den kritiken. Det är ingen som har sagt så till mig.

Patrik Söders nuvarande chef, Niclas Melin, vd på DDB, kände däremot inte till revisionen av DDB:s fakturor på Fritidsresor när Resumé konfrontrerar honom med uppgifterna.
– Det känner jag inte till alls. Jag blir jätteförvånad, säger han.
En del av kritiken gäller att det har gått väldigt mycket pengar till byrån på kort tid. Är rekryteringen av Patrik Söder ett sätt att ta hand om en person som har levererat pengar till byrån?
– Absolut inte! Absolut inte. Det förnekar jag å det bestämdaste, säger Niclas Melin, upprörd över frågan.
– Fritidsresor är ett uppdrag som byrån har jobbat med i över sex år. Samma avtal har reglerat vårt sam­arbete under alla dessa år. Vårt arbete med Fritidsresor har varit förankrat på högre nivå än Patrik Söder.
– Vi skulle aldrig som byrå agera på det sättet. Anledningen till att vi anställde Patrik är hans breda kompetensbakgrund plus att vi behövde en senior projektledare. Dessutom har vi haft årsavtal med Fritidsresor där betalningarna reglerats över längre tid.

Enligt uppgifter till Resumé har Patrik Söders arbete hela tiden godkänts av den nor­diska koncernchefen Christian Klemens.
– Det tog ett tag innan han vaknade. Och har saker godkänts av personer högre upp kan man ju inte komma i efterhand ... säger en uppgiftslämnare till Resumé.
Patrik Söder har de senaste tio åren haft ansvarsfulla marknadsjobb på Panasonic, Ikea, H&M, Mediaedge:cia, King, Nokia och Fritidsresor.



Dela sidan: