Dela sidan:

Det kallas augmented reality och översätts klumpigt till svenska förstärkt verklighet eller förhöjd verklighet. Det finns olika varianter av augmented reality men den vanligaste är att använda en så kallad QR-kod som visas för datorns kamera vilket utvecklas till en 3D-film i datorn. Bilmärket Mini har testat det som printreklam.

medan General Electric har låtit användare skriva ut QR-koder från sin weebsajt för att sedan visa upp för kameran i datorn.

Det är kul men har mest varit nyhetens behag. Förutom tekniken har den kreativa nivån varit måttligt hög.

Men nu har Nestlé tillsammans med franske filmaren Luc Besson skapat augmented realityreklam för nya filmen Arthur and the Revenge of Maltazard på Chocopics flingpaket.

Genom att visa upp QR-koden på flingpaketets baksida kan man spela, ett enkelt, 3D-spel där en liten figur ska frigöras genom att rulla bollar genom en bana. Bollarna styrs med hur man lutar flingpaketet. Till slut är den lilla animerade figuren befriad och hoppar upp på flingpaketet.

Tekniken har utvecklats av franska mjukvaruföretaget Dessault Systemes.

– Framtidens marknadsföring för alla branscher och naturligtvis underhållningsindustrin handlar om hur varumärket upplevs. Våra 3D-verktyg passar bra för den här nya visionen, säger Mehdi Tayoubi, chef för interaktiv strategi på Dessault Systemes, till Brand Republic.



Dela sidan: