Dela sidan:

Sara Öhrvall chef för R&D på Bonnier.

– Det är här den största delen av affärsutvecklingen inom medier sker. När vi finns på plats här kan vi bygga nätverk med rätt personer och få vass konsulthjälp, säger Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall har idag dock övergett USA:s västkust för östkusten. Hon är idag i New York för att träffa Bonnier Corp, Bonniers tidskriftsförlag i USA, för att diskutera hur de ska samarbeta på det nya kontoret.
– Vi kommer inte att anställa några personer i USA till det nya kontoret utan jobba tillsammans med Bonniers andra amerikanska företag och då främst Bonnier Corp.

Bonnier R&D kommer också att dela kontor med det Bonnierägda bokförlaget Weldon Owen i San Francisco.

En av de viktigaste uppgifterna för R&D blir att affärsutveckla för de nya läsplattorna, som väntas komma under 2010. Bland annat finns det många rykten just nu om att Apple jobbar med just en sådan produkt.
– Vi får se om den kommer, men det finns ytterligare fyra-fem andra plattor som är på väg ut på marknaden. Blir de produkterna tillräckligt bra, så tror jag att de kommer att förändra mediemarknaden ganska mycket.
– Kindle är ju trots sina brister en succé. Här i New York ser man den överallt.

Vad ser du för möjligheter med en läsplatta för medieföretagen?
– Det självklara är så klart böcker och när det kommer i färg kommer det även att bli intressant för illustrerade fackböcker, men även för tidskrifter.

Får Bonnier någon insyn i vad som är på gång?
– Jag tycker att företagen är förvånansvärt öppna, även om vi säkert inte får reda på allt. Det är också en av anledningarna till att vi startar kontor. Du får en bättre relation om du träffar folk på plats än om du sitter och mejlar från Stockholm.



Dela sidan: