Dela sidan:

5 dollar i veckan eller 260 dollar, 1760 kronor, om året vill Long Islands dominerande dagstidning Newsday ha av sina nätläsare från och med onsdag den här veckan. Wall Street Journal tar 149 dollar per år av sina nätläsare.

Men inte ens ledningen för Newsday tror på att det blir många unika nätprenumeranter på tidningen. För de som prenumererar på papperstidningen eller har kabel-tv från Cabelvision, som äger Newsday, kan läsa Newsday.com gratis.
– Vi förväntar oss att antalet besökare kommer att minska därför at det blir betydligt färre besökare utifrån. Men vad vi ska fokusera på är vår lokala publik, säger Debby Krenek, administrativ redaktör på Newsday till New York Times.

Många krisdrabbade amerikanska dagstidningar står nu inför valet att ta betalt av sina nätläsare och invänta en dalande trafik till sina sajter – eller at ge bort sitt innehåll gratis och ändå få in måttligt med nätannonsering.

Mest vankelmodig är New York Times. Chefredaktör Bill Keller förklarade i förra veckan vid ett internt möte att man nu fokuserar den redaktionella utvecklingen på digital publicering. Men man har ännu inte fattat beslut om man ska ta betalt av nätläsarna och det är framför allt ett affärsbeslut.

Samtidigt rapporterade tidningen en förlust på 35 miljoner dollar för tredje kvartalet. Annonsintäkterna från tidningen minskade med 30 procent jämfört med samma period förra året men även nätintäkterna föll med drygt 7 procent. För första gången i överblickbar tid fick New York Times in mer pengar från läsarna än från annonsörerna.

Men kvartalsresultatet innebar att redaktionen ska minska med 100 personer. Trots att redaktionen har över 1200 anställda gav neddragningen stor uppmärksamhet. I tidningen egen mediekolumn, Media Decoder, kommenterade 507 läsare personalneddragningen. En tredjedel krävde att få betala för sin läsning av New York Times på nätet och en del hävdar att de har försökt att betala men misslyckats.



Dela sidan: