Dela sidan:

– Vi har ingen planerad aktivitet, utan lägger främst energin på att få in produkterna till våra butiker i nästa vecka, säger Magnus Melin, presschef på Coop.  

Vilka olika segment kommer ni att ta in?

– Allergi, förkylning, värk och magmedicin kommer att vara standarprodukter i vårt sortiment framöver.
– När det gäller marknadsföringen kommer produkterna att marknadsföras på det sätt de får marknadsföras, kopplat till andra kampanjer. Vi ser framförallt det här som en bra service till våra medlemmar och kunder inte som något som kommer drastiskt öka vår försäljning.

Är det aktuellt med någon marknadsföring av dessa produkter?
– Först och främst ser vi det här som en ökad service till våra medlemmar och kunder, och vad vi kan se är den generella åsikten att det här förenklar våra kunders vardag, vilket givetvis är positivt. Men någon specifik marknadsföring för detta är inte aktuellt.

Har, eller kommer ni utbilda personalen när det gäller försäljningen av receptfria läkemedel?
– Det är hårt regelstyrt och till exempel får inte personalen i butik ha någon rådgivande del, utan måste hänvisa till farmaceutisk expertis. Hela hanteringen är hårt reglerad. Som svar på din fråga kommer vi utbilda vår personal i dessa frågor.

Har ni märkt av något ökat intresse hos era kunder kring dessa produkter?

– Vi är många som ser med spänning på utvecklingen, såväl medlemmar, kunder, som vi själva, säger Magnus Melin.

På Alvedon är det muntra röster kring den ökade tillgängligheten, men inte där har man heller tagit några beslut vad gäller ökad marknadsföring.

– Vi ser positivt på ökad tillgänglighet för Alvedon och andra receptfria läkemedel, framförallt på kvällar och helger. Men det är viktigt att all försäljning sker på ett ansvarsfullt sätt och apotek är och kommer att vara mycket viktiga när det gäller information om hur receptfria läkmedel tas, säger Jonas Vikman, informationschef för läkemedelsjätten GSK i Sverige.

– Vi tittar för närvarande närmare på konsekvenserna av omregleringen av apoteksmarknaden i Sverige, säger Jonas Vikman.

Inte heller Ipren lägger ökade resurser på marknadsföring.
– Vi har ett konstant högt tryck, så vi kommer inte göra något utöver det vanliga, säger Valter Stenskepp, nordisk produktchef.

– Vi ser främst en ökad tillgänglighet och det här som en respons på något som konsumenterna efterfrågat, därefter ser vi en möjlighet att utnyttja våra starka varumärken och driva vår business än hårdare.

Så detta är inte något ni kommer att lyfta fram i er marknadsföring?
– Nej.

Tror du på en ökad försäljning av Ipren i och med detta?
– Svårt att säga, vi räknar inte med att användningen generellt kommer att explodera, men vi tror på en engångseffekt och att vi får fler kunder, säger Valter Stenskepp.



Dela sidan: