Dela sidan:

Daniel Frodin ser svarta siffror runt hörnet.

En lågkonjunktur som är på väg att återhämta sig. En tydlig och unik redaktionell satsning.
Och effekterna av ett tufft sparpaket. Tillsammans tre samverkande faktorer som får Daniel Frodin att se ljust på Citys framtid:
– En vändning i annonsmarknaden brukar märkas först hos gratistidningarna. Metro kommer säkert att se samma effekt. Vi har slagit en redan tufft satt budget under i stort sett hela hösten. Det ser också väldigt bra ut i bokningarna inför nästa år, säger Daniel Frodin som i somras fick ta över ansvaret för Bonniers största förlustprojekt.

Uppdraget var tydligt: vänd trenden. Och enligt Daniel Frodin är han på god väg. Tidningen redan nått novembers budget.
– Oktober var också tio procent bättre än budget, säger han.

Han vågar till och med utlova att tidningen inom kort är en break-even-affär, vilket skulle vara ett trendbrott.
– Vi är väldigt, väldigt nära nu, säger han.

Daniel Frodin sticker inte under stol med att sparpaket varit avgörande för vändningen. 33 tjänster försvann på ett bräde i somras när tidningen flyttade över till Bonnier Tidskrifters domäner.
– Självklart. Med den slimmade bemanning vi har får vi tillsammans med en bättre försäljning en effekt som slår direkt på rörelseresultatet.

Daniel Frodin tror också att en bidragande förklaring är att tidningen nu profilerar sig ännu starkare mot Stockholmsläsaren och att annonsörerna lärt sig använda tidningens tvådagars-utgivning, både i korta och långa kampanjer. Även försäljningen via annonspaketen går bra, intygar han.
– Vi är en allt viktigare partner för lokala annonsörer som till exempel ICA. Jag är också övertygad om att vår satsning på ett 100-procentigt eget redaktionellt material stärker oss i konkurrensen. Vi har inget byråmaterial i tidningen. Det ger oss ett unikt tilltal, vilket både läsare och annonsörer gillar.



Dela sidan: