Dela sidan:

Leksandsbröd satsar trots att Coop tagit bort brödet ur sitt sortiment.

Coop och Leksandsbröd kommer inte överens om priset för knäckebrödet. Enligt Dalarnas Tidning vill Coop ha en prissänkning med 13 procent. Ett bud som inte Leksandsbröd inte gått med på.

Coop har därför plockat bort brödet från sitt sortiment överallt utom på ”hemmamarknaden” Dalarna.
– De tog bort oss i november och det är klart att det är ett stort tapp för oss. Vår försäljning på Coop motsvarar kedjans marknadsandel, säger Annika Sund, marknadschef på Leksandsbröd.

Timingen för Coops bojkott är sämsta tänkbara för Leksandsbröd. Företaget har nyligen satsat på en ny ugn för 50 miljoner kronor. För att den investeringen ska betala sig ska försäljningen upp med 20 procent, något som ska åstadkommas med en storsatsning på marknadsföring med nya reklambyrån Smith.
– Den kampanjen ligger fast. Vi kanske måste satsa ännu mer för att nå våra försäljningsmål.



Dela sidan: