Dela sidan:

truefalse

Sydsvenskans vd Johan Ståhl.

Förra veckan kom Sydsvenskan med en chockförlust på 176 miljoner kronor för 2009. En halv miljon per utgivningsdag, fyra kronor per tidning eller drygt 1 300 kronor per prenumerant i förlust.

Sydsvenskans siffror skakade om hela morgontidningsbranschen: tidningen har numera bara marginell konkurrens från andra tidningar, ett starkt varumärke, starka ägare i Bonnier AB, gör en habil produkt som vinner journalistpriser och har sparat hårt i flera omgångar.

Därför kan Sydsvenskans genomklappning ses som det värsta exemplet på ”gammalmediernas” kris och ett förebud om vad som kan drabba andra inom morgonpressen.

Omsättningen landade på 1 080 miljoner kronor, varav 660 miljoner i annonsintäkter. Annonstappet var 140 miljoner och kostnaderna för utköpt personal 60 miljoner. Mindre pengar in och mer ut slog med 200 miljoner mot resultatet.

En del av annonspengarna kommer tillbaka när konjunkturen har vänt, men långtifrån alla. Strukturåtgärderna fortsätter de närmaste tre åren, då 90 tjänster ska bort. Men inte ens en bantad Sydsvenskan i högkonjunktur garanterar några större vinster.

GP har samma starka marknadssits, men tappade 200 miljoner i annonsintäkter i fjol. Trots detta klarar sig tidningen med en förlust på 20–30 miljoner, tack vare tidigt insatta sparåtgärder.
Koncernen Stampen baxar sin tunga goodwill genom lågkonjunkturen och sparkar anställda runtom i landet. Promedia har kämpat sig genom ett tufft år, medan Media­bolaget Västkusten går bättre. Tack vare tryckeri­bolaget V-TAB kan Stampen visa en vinst på 100–150 miljoner när bokslutet är klart om två veckor.
– November och december gick förvånansvärt bra, säger koncernchefen Tomas Brunegård. Men då ska vi betänka att förväntningarna var oerhört låga. Gratis­tidningarna i Stockholm gjorde bland sina bästa månader och GP gick bra.

Dagens Nyheters publisher Gunilla Herlitz stuvar om på redaktionen, men åtgärderna får effekt först nästa år. Hon räknar med en förlust kring 100 miljoner, vilket är sämre än konkurrenten Svenskan även om presstödet på 60 miljoner räknas bort.

Skånska Dagbladet har genomfört de största förändringarna av alla och sparkat var fjärde anställd. Tidningen gick 85 miljoner back och hade förlorat 150 utan det omstridda presstödet.



Dela sidan: