Dela sidan:

Jonas Bonnier, vd på Bonnier.

Bonnier AB:s omsättning ökade i fjol med 4 procent till 30,8 miljarder kronor. Men utan tillskottet av Canal+ dryga två miljarder hade koncernens omsättning krympt med en dryg miljard.

Koncernen är tungt annonsberoende och tappade 2,4 miljarder i intäkter, vilket är en nedgång med 21 procent. Men Bonnier AB är också tungt belånat med en nettoskuld på 8,5 miljarder eller 120 procent av det egna kapitalet.

De senaste årens tunga förvärv ledde till goodwillavskrivningar på 886 miljoner. Resultatet efter finansnetto föll med 1,8 miljarder till en förlust på 228 miljoner.

Så här har resultatet, EBITA, för affärsområdena utvecklats:
Affärsområde,2009,2008,+/-
Books710,568,+ 142
Magazines- 13,466,- 479
Broadcasting*991,1 374,- 383
Entertainment255,251,+ 4
Business Press62,194-, 132
Morning Papers- 375,- 161,- 214
Övrigt- 445,- 278,- 167
(* innehåller även Expressen)

Bokförsäljningen vilar tungt på Tyskland och bättre resultat i Sverige efter sammanslagningen av förlagen.

Tidskrifterna lider svårt av förvärven i USA som kostat 2,5 miljarder, men raderar ut vinsterna i såväl Sverige som Danmark. Enligt förvärvskalkylen borde USA-tidskrifterna ge en vinst på cirka 250 miljoner, men åsamkar i stället Bonnier AB en minst lika stor förlust.

Köpet av Canal + för drygt tre miljarder har bidragit till att öka tv-delens omsättning med 29 procent och stabiliserar affärsområdet när reklamintäkterna rasar. Koncernen vilar nu tungt på tv, bio och den tyska bokmarknaden.

Vinstmaskinen DI-gruppen lyckas med ett nödrop leverera vinst på ynka 62 miljoner, som helt kan tillskrivas DI i Sverige. Till följd av de imploderade marknaderna i Östeuropa säljer Business Press och hårdbantar kvarvarande verksamheter.

Det stora sorgebarnet morgonpress fortsätter sin väg ner i förlustträsket. Trots många sparpaket på Sydsvenskan och stora varsel på DN tycks dagstidningar bli Bonniers motsvarighet till SAS.



Dela sidan: