Dela sidan:

truefalse

Allers dominerar helt skvallernischen med titlar som Hänt Extra, Se & Hör och klassikern Svensk Damtidning. Bonnier Magazines vd Ulrika Saxon har stor respekt för konkurrenten:
– De har få titlar, men stora upplagor, inom kändissegmentet. Vi är störst inom segmentet kvinnor/livsstil med fler titlar, men också med lägre upplagor. Nu hoppas jag att Allers vill ha lite sällskap i kändissegmentet.

Det ska ske genom att lågfrekventa Queen, starkt inriktad på hovet, får en total omgörning. Queen startades för ett år sedan, men har inte blivit den succé som Bonnier Tidskrifter hoppades.

– Drottningen är död, konstaterar Amelia Adamo, och Queenläsarna, som tack och lov inte var så många, får nog svårt att känna igen sig i S. Den ska bli mer fördjupad och skriva om andra kända människor än kungligheterna, till exempel från näringsliv eller societeten. Där ser jag ett hål i marknaden att trycka in åtminstone en stilettklack i.
– S ska inte bygga på sensationer och skvaller om kändisar, i vart fall inte sådana som vi bara vet förnamnet på. Den ska hellre vara mer People än National Enquirer. Sveriges smartaste snackisar är ett begrepp som vi har bollat med.

Tidskriften har förberetts i hemlighet sedan i höstas och ligger klar för lansering redan nästa vecka. Första numret har 92 sidor, Victoria på ettan och kostar normalt 29 kronor.
– För en gångs skull har jag inte gjort någon stor undersökning, säger Amelia Adamo.­ S ska kunna läsas antingen man är 19 eller 89. Och jag tror att den kommer att läsas av män, fast köpas av kvinnor.

– Den närmaste konkurrenten inom Allers är nog Svensk Damtidning, fast yngre och modernare. Den ska vara som ett äktenskap mellan Svensk Damtidning och Veckans Affärer, som har spännande listor och bra research.

S lanseras med reklam i TV4, print och utomhus nästa vecka. Målet är att sälja 50 000 ex. Ekonomin bygger nästan helt på lösnummerförsäljning.
– Vi har inte presenterat S för annonsörer eller mediebyråer, eftersom vi ville hålla starten hemlig, säger Ulrika Saxon. Men vår förhoppning är att annonsörerna kommer att tycka att S är attraktivare än det traditionella veckotidningsutbudet, tack vare den snygga och smarta redaktionella miljön.

S har tagits fram av radarparet bakom Amelia, Tara och M: Amelia Adamo och ad ­Marianne Brandt. I arbetsgruppen har även chefredaktören Pamela Andersson och utvecklingsredaktören Claes de Faire ingått. Redaktionen får minst ett dussin anställda.
– Det är en satsning under första året på mer än 15 miljoner kronor, säger Ulrika Saxon.



Dela sidan: