Dela sidan:

Inför riksdagsvalet har branschorganisationen Sveriges Annonsörer tagit tempen på marknadschefer inställning att synas ihop med politiska partier. Undersökningen visar att en majoritet av Sveriges största annonsörer är positivt inställda till att synas med etablerade riksdagspartier såsom Moderaterna eller Socialdemokraterna. Men när det gäller mer kontroversiella partier är det en helt annan femma. Hela 49 procent vill inte hamna nära Sverigedemokraternas reklam.

Sveriges Annonsörer är något förvånade över att så många som hälften tycker det är känsligt att synas i ett sådant block. Det vill säga det är ett betydligt större problem att finnas i anslutning till en konkurrent, resonerar Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Undersökningen gäller perioden januari-februari 2010 och omfattar landets 43 största reklamköpare, enligt SIFO:s RM-lista.

Fram till EU-valkampanjen förra året var politiska tv-reklam förbjuden i Sverige.



Dela sidan: