Dela sidan:

truefalse

Temaresor byter plattform och logotyp.

Temaresors affärsnisch är rundresor på olika teman eller aktiviteter, ofta i exotiska länder, till exempel ekosafari i ­Kenya eller cykelresor i Thailand. Målgruppen har varit människor över 55 år.

Men på senare tid har verksamheten breddats och målgruppen föryngrats. En 55-åring i dag är inte heller samma konsument som för 20 år sedan när den förra logotypen gjordes.
– En 55-årig resenär är numera resvan, aktiv, nyfiken och vill upptäcka världen, säger Peter Hellström på Fritidsresors informationsavdelning.
– Därför är det viktigt att inte bara Temaresors produkter, utan även logotyp, bildspråk, typsnitt och annonser, speglar detta.

Det nya grafiska uttrycket är gjort av Scholz & Friends, som även har Fritidsresor som kund.
– Vi har tagit avstamp i den befintliga logotypen från 1990 och moderniserat den, säger Stefan Nüth, grafisk formgivare på Scholz & Friends.
– Temaresors produkt är en hybrid av kulturella rundresor och moderna mer aktiva resor. Vi försöker hitta den hybriden genom att använda både typsnitt med seriff- och sanserif-snitt.

I övrigt införs fler och starkare färger med en hallonröd logga mot en vit rand som hänger på annonserna. Resenären plockas in i bilden i stället för att som förut ha stått i betraktarens position. De första annonserna i det nya konceptet kommer i dagspress på söndag.



Dela sidan: