Dela sidan:

Bild från SAS kommande reklamfilm.

Crispin Porter + Bogusky Europes uppdrag för flygbolaget växer. Byrån har tidigare gjort den uppmärksammade webbkampanjen ”Globe of Fortune” – där man kunde vinna en flygbiljett tillsammans med en slumpmässig vän från Facebook.

Nu får byrån ansvar för flygbolagets första nya reklamfilm på nästan tre år.
– Det vi vill berätta om är våra tidsbesparande tjänster. Vi kan inte värdera kundernas tid. Det får de göra själva. Budskapet är att du ska ta hand om din tid, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS.

Crispin Porter + Bogusky är mest kända för sin webbreklam. Nu får de förtroende att göra reklamfilm?
– Jag tycker att det är en spännande utveckling inom bland reklambyråerna där de digitala byråerna oftast är bättre på affärslogik. Med Magnus Rösman har byrån dessutom en god kompens inom film.

Filmerna har premiär i morgon och Resumés läsare får nöja sig med en stillbild tills efter premiären. De har speklats in i Stockholm med Jesper Ericstam som regissör. Magnus Rösman, som regisserat flera av ICA:s filmer, har nu som head of film på byrån inte regisserat, men varit ansvarig produktionen.
– Vi har arbetat med att ge dessa filmer ett nytt tonläge jämfört med vad som tidigare setts från SAS. Det är enkla små scener ur vardagen med ett leende i mungipan. Det är ju en populär teori att det är i vardagssituationer som vi är som lyckligast, säger han i en kommentar.

Kampanjen kommer att gå brett. Först ut är filmen som kommer att gå huvudsakligen i TV4. Sedan fortsätter kampanjen i dagspress, utomhus och på webben.
– Vi ökar trycket lite nu efter påsk när affärsresorna tar fart igen, säger Ulf Hermansson Samell.



Dela sidan: