Dela sidan:

Sara Öhrvall. Foto: Bonnier

Mer om magasin i Ipad

– Vi är jättenöjda med försäljningen. Tidningen har legat mellan 18 och 20 på försäljningslistan och det tycker vi är väldigt bra för en nischad tidning, säger Sara Öhrvall ansvarig för R&D på Bonnier.

Som vanligt när Apple släpper nya produkter är intresset enormt. Bloggar och medier har rapporterat flitigt om den datorplattan. Även Bonnier har fått mycket uppmärksamhet.
– Vi är väldigt glada över den aktivitet som funnits på bloggar. Det är många som engagerat sig i vår lansering och gjort filmer där de jämfört de olika magasinen som finns för Ipad.

Ni har utvecklat ett eget koncept Mag +. Hur har det arbetet varit?
– Det har varit extremt svårt, på ett positivt sätt. Vi har lagt många timmar på det här med sex team i tre länder. Vi har testat olika typer av artiklar, plocksidor och annonser. Fokusgrupper har sedan stämt av under utvecklingen.

Hur svårt är det för ett pappersmagasin att göra en Ipad-version?
– Det är inte så komplicerat. Vi har ett publiceringssystem som kan använda sidorna från Indesign. Det sker halvautomatiskt. Det stora arbetet är att utveckla gränssnittet.

Med Ipaden kan tidningarna visa upp filmer och musik. Hur jobbar ni med det?
– Vi har valt att fokusera helt på det som finns i tidskrifterna. Det är magasinsupplevelsen som man vill åt. Man ska krypa upp i soffan och läsa. Det är något som våra fokusgrupper gillat.

Öppnar det några nya möjligheter för annonsörer?
– Även där blir det lite som i ett vanligt magasin att de kommer i flödet av artiklar. Magasinsläsare är positiva till reklam och anser att de höjer läsvärdet.

Popular Science, som är en pryltidning, känns naturlig att börja med. När kommer fler digitala tidningar?
– Vi kommer att rulla ut snabbt. Främst i USA där det går lite snabbare, sedan kommer den danska och svenska marknaden. Vi kommer att anpassa efter hur försäljningen av Ipad går.

När tror du att det kan vara aktuellt för en tidning med lite äldre läsare som Tara?
– När man ser på Kindle så gick det ganska snabbt även för 50 plus att ta till sig den nya produkten, så jag tror att det kan gå ganska fort.

Ni valde samma pris som för lösnummer 4,99 dollar. Var det svårt att sätta rätt pris?
– Vi hade ganska långa diskussioner och testade det på fokusgrupper. Mediebolag har varit ganska dåliga på att ta betalt för sitt innehåll på nätet. Men det är klart att det alltid finns några som tycker att det är för dyrt.

Kommer man att kunna prenumerera direkt i Ipaden?
– Ja. Fast det har vi inte hunnit med att utveckla ännu. Vi hade bara 60 dagar så det finns en hel del funktioner vi kommer att lägga till efter hand och självklart kommer det att finnas ett prenumerationserbjudande.

Vad är dina egna intryck av Ipaden?
– Jag var och köpte en fem över nio när de släpptes. Även om man har läst mycket om den och sett den tidigare så är det en annan känsla när man har den i handen. Du kommer närmare och det är en annan känsla att ta på skärmen och använda sitt kroppsspråk för att styra. Skärmen är fantastisk och bilderna blir väldigt bra, vilket är kul när man jobbar med magasin.

Kommer den att bli en försäljningsframgång?
– Jag tror mycket på produkten. Den kan kännas lite onödig när man har en laptop och en smartphone, men när man väl har den så är det klart att man ska ha en sån här.



Dela sidan: