Dela sidan:

Kim Kardashian.

Kim Kardashian jobbar med kommunikationsbyrån Ad.ly. Byrån har en rad kändisar i sitt stall och erbjuder företag tweets från kändisarna. Företagen betalar utifrån antalet followers som kändisarna har. Och eftersom Kardashian har närmare 3 miljoner som följer henne på Twitter kan hon lyfta 10 000 dollar, drygt 70 000 kronor, för för sina 140 tecken.

En del blir upprörda över summorna och Duncan Watts, ”principal research scientist” på Yahoo ger dem stöd. Har räknat på nyttan med att betala Kim Kardashian massa pengar för att twittra.

Vid Ad Ages pågående Digital Conference presenterade han sina slutsatser.
– Om man rekryterar tillräckligt många personer som i snitt influerar en person som får man tillbaka mer på sin investering än vad man får från Kardashian.

Wats forskar om nätverkseffekter, och fallet med Kardashian på Twitter är egentligen en avvikelse från det.

Generellt har han, och andra forskare, kommit fram att effekten blir bättra av att många sprider budskap/information till många i stället för att få sprider till jättemånga.

Trots att de har miljontals follower innebär det inte alla har koll på vad de twitrar om, påpekar Duncan Watts.

– Många skriver tweets som ingen skickar vidare. Det händer ofta att folk inte är på Twtter.



Dela sidan: