Dela sidan:

truefalse

Frågan är om något varumärke i modern tid har misshandlats så länge och brutalt. (Fotot är ett montage)

Lägg sedan till att företaget betalar högre löner än konkurrenterna, trots att personalen jobbar mindre. Företaget har sämre maskinpark än konkurrenterna, 39 fackföreningar som alla ska ha lite mer än andra, passiva huvudägare som ofta leker ”två slår den tredje” och en stenhård konkurrenssituation.

Vad har du fått ihop till nu?
Jo, SAS. Farligt likt den internationella nödsignalen SOS.

Skulle du satsa ett enda rävöre i den firman?
Maud Olofsson gör det glatt, 2 400 miljoner kronor av dina skattepengar har hon skyfflat in sedan mars i fjol. Någon utdelning fick staten inte ens under de senaste högkonjunkturerna.

För tre och ett halvt år sedan gjorde kollegan Janne Sundling och jag inför vd Mats Janssons tillträde en stor granskning av SAS för Fokus, som gjorde rubriken ”SAS måste nödlanda”. Det var ingen övervinkling eftersom alla insiktsfulla, inte minst flera chefer i SAS, sade att ”om inte Lufthansa köper blir det styckning ­eller konkurs”.

Då framhölls SAS varumärke som en styrka och betydande tillgång. ­Sedan dess har SAS 2007 haft tre smärre haverier (landningsställ vek sig, ingen skadades) med Dashplan, ett stort haveri med 154 döda i dotterbolaget Spanair (som kostade 5 miljarder att sälja för ett år sedan), bantat personalen i omgång efter omgång, tiggt pengar av ägarna och dragit på sig stämpeln av evigt krisbolag.

Börskursen har störtdykt och landar efter den senaste emissionen på sju aktier för ett frimärke. Börsvärdet var i går 13 miljarder kronor. Det motsvarar ett bra kvartalsomsättning, vilket väl visar hur marknaden värderar SAS. Ett friskt företag bör vara värt minst en årsomsättning.

Frågan är vad varumärket SAS är värt i dag.

SAS värderar det inte alls. I det senaste bokslutets 87 sidor finns ordet ”varumärke” inte nämnt. Men frågan är om något varumärke i modern tid har misshandlats så länge och brutalt.

Sedan Jan Carlzon lämnade företaget 1993 har SAS haft fyra vd:ar med helt skilda strategier och sätt att leda och organisera bolaget. Decentralisering under olika varumärken i olika länder har följts av centralisering i dagens Core SAS. Lågprissatsningar som Snowflake har följts av satsning på de fullbetalande affärsmännen. Reklam om många destinationer i Europa har följts av indragning av linjer.

Länge har SAS dragit ner sina marknadssatsningar till ett minimum. Det är lika smart som att be pigan spara på såpan när det ska vårstädas. Nu är SAS i rutorna med långsökt reklam om att få tid till samlingen på dagis genom att checka in på nätet, något som Ryanair­resenärer har gjort i åratal.

Smarta affärsmän som vill ha tid att lämna på dagis reser inte alls. De kör videokonferenser på nätet.

Veckan som gick

Bonnier plockar ut en miljard Mediekoncernen Bonnier har tagit ut närmare en miljard kronor ur sitt dotterbolag MTV. MTV ägs av Nordic Broadcasting. Bolaget bildades när Bonnier utmanades av Schibsted som ägare i TV4.
– Det finns skattemässiga fördelar med att flytta det rörliga kapitalet till moderbolaget. Bland annat kan vi utnyttja en del underskottsavdrag, säger Torsten Larsson till Dagens Industri om transaktionen.

Företagaren får ny chefredaktör Privata Affärers redaktionschef Christer Fälldin lämnar tidningen. I stället ska han bli ny chefredaktör för tidningen Företageren.
Han börjar på tidningen den första maj och efterträder Unn Edberg, som är chefredaktör för den nya tidningen Finansliv.
– Christer Fälldin är en mycket kompetent chefredaktör och kan spegla företagarnas villkor på ett bra sätt, säger Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark-Nilsson,

Pr-klart för TeliaSonera TeliaSoneras pr-pitch, för svenska dotterbolag, är avgjord. För­utom att Prime får förlängt kontrakt är vinnarna Springtime och Cohn & Wolfe. Jung är med på ett hörn, kring Halebop.
Resumé har tidigare rapporterat om att ett tiotal byråer har fått inbjudan att delta i en storpitch hos TeliaSonera som berör pr för samtliga dotterbolag i Sverige – Telia, Cygate, Skanova, International Carrier, Halebop och TeliaSonera Sverige.



Dela sidan: