Dela sidan:

– Det krävs lite nya strategier om vi ska nå de växande skarorna som närmar sig pensionsåldern. 1,7 miljoner pensionärer i dag blir snart 2 miljoner.

Hur många av dem är med i PRO?
– 405 000.

Men varför just Radio Vinyl?
– 30 procent av Radio Vinyls lyssnare är 55 plus. Vi vill nå såväl förtids-, som avtals- och ålders­pensionärer. Och så handlar det om att stärka varumärket PRO.

Hur mycket har ni satsat?
– Det är mellan oss och Radio Vinyl, men vi går tungt i morgonblocket med tävlingsmoment och ett antal promo under resten av dygnet. Det är run-by-station, så jag vet inte exakt. Men kampanjen går under april och maj.

Radio Vinyl går bara i Stockholm?
– Ja, där finns 469 000 personer som är 55 plus. Men vi har fått många lyssnarreaktioner även från internetradion.

Har du själv radiobakgrund?
– Ja, jag var med som säljare när den enarmade Tom McAlevey startade Bandit. Sedan blev jag försäljningschef och gick vidare till Lugna Favoriter när RTL köpte stationerna.

Du är 45 år, spelar du själv något?
– Jag sjunger och spelar gitarr. När jag var yngre hade vi ett band.

Får ni höra mycket pensionärs­skämt när ni går i radion?
– Nej, de flesta är professionella. Men vi har glimten i ögat och kan ta ett och annat skämt.

Musikvalet då, blir det snack om dragspel?
– Nej, Kalle Jularbo göre sig inte besvär. 40-talisterna har ju varit med sedan Elvis, Beatles och Stones var stora.

Vad tror du om ”Alla har glömt” med Towa Carson, Beatles ”When I’m 64” eller Jethro Tulls ”Too old to rock ’n’ roll: too young to die”?
– Hehe, det låtvalet får stå för dig. Med tanke på PRO:s framtid väljer jag nog hellre Beatleslåten ”Here comes the sun”.



Dela sidan: