Dela sidan:

Nikes brittiska reklamfilm inför fotbolls-vm har tv-premiär nu på torsdag men redan reklamens trailers har väckt uppmärksamhet.

Det är Wieden & Kennedy Amserdam som gjort filmen och byrån har tänkt annorlunda jämfört med Carlsbergs gjord av Saatchi & Saatchi och Adidas gjord av 180 Amsterdam som båda är heroiserande och bombastiska.

I Nike-filmen med titeln Write the Future missar Wayne Rooney en avgörande passning i vm-finalen mot Frankrike 2010. Rooney funderar vilka konsekvenser det kan få. I trailern till reklamfilmen möter vi en deppig, skäggig och fet Rooney på en husvagnsparkering. Han äter baked beans och grubblar över hur han kunde missa passningen som innebar att England förlorade vm-finalen.

Utanför hänger en stortavla för Nike med Frankrikes stjärna Frank Ribery som gör en segerpose. Några grannar till Rooney berättar om hur han gång på gång försöker återuppleva passningen och få den rätt.

Det är grått, tungt, lite kul men framför allt annorlunda för att vara fotbollsreklam.  



Dela sidan: