Dela sidan:

Nathalie Schuterman och hennes dotter Chloé intervjuas i "Förkväll". Intervjun har blivit uppmärksammad och flitigt kommenterad på nätet. Foto: TV4.

Nathalie Schuterman med maken Christoph Dolhem, som äger designbyrån Dolhem Design, och dottern Chloé. Foto: Resumé.

Modeentreprenören Nathalie Schuterman, som har exklusiv butik i centrala Stockholm, och hennes dotter  Chloé intervjuades i TV4:s ”Förkväll” av programledaren Carolina Gynning. Klippet kommenteras flitigt på nätet. Rektionerna är många – vissa tycker att det är hemskt, och att barn måste få vara barn – andra är imponerade och hyllar Chloé för hennes modekunskaper och hennes sätt att föra sig.

Nathalie Schuterman är väl medveten om att intervjun väckt reaktioner.
–  Jag har inte märkt av några reaktioner direkt till mig, men jag har varit inne och kollat på nätet. Men jag förstår att det blir reaktioner. Det är ju ovanligt att ha en mamma som arbetar bland Prada och Balenciaga – det är inte allas mammor som gör det, säger hon och fortsätter:
 
–  Det är synd att mode i Sverige ses som lyx och inte som en kulturform. Jag tackar nej till alla mediesammanhang som inte har med mode att göra. Chloé är uppvuxen i en mycket kreativ och visuell familj – hennes pappa är Christoph Dolhem som har Dolhem Design.

 –  Så Chloé är uppvuxen med att se, men framförallt är hon uppvuxen i en entreprenörsfamilj där diskussionen handlar om att driva företag. Hon vet att pengar inte växer på träd, hon vet hur viktig varje dagskassa är och hur viktigt det är att göra rätt inköp. Det är såna saker som är hennes vardag. Men även givetvis fashion, när det är visningar – då vi diskuterar vi med varandra vad som är bra och dåligt. Hon är med på allt det där.

 Vad säger du om att folk har synpunkter?

– Jag vill inte försvara mig. Det är inget konstigt att de har åsikter. Har man inte rest och sett så mycket så... Jag hade inte gett henne en Balenciaga-väska om jag inte haft butiken och haft en bra rabatt. Det är Sverige och vi är väldigt ”low-key”. Men det handlar om en liten tjejs modeintresse. Hon är på sitt barnsliga sätt helt naturlig.

Hur kommer det sig att ni var med i ”Förkväll”?

– Det var ju framförallt för att det är ett modesammahang och att Chloé tycker att det är väldigt roligt.

Har det gjort avtryck i Chloés vardag?
– Chloé fortsätter sin vardag med sina kompisar, dans, sång och läxor. Hon är helt som vanligt. Hon är lite medievan sen tidigare. Bloggare har skrivit om henne sen hon var fem år. Hon har fått lära sig att inte ta åt sig vad andra tycker om det inte är de närmaste – man måste ju naturligtvis bry sig om vad familj och vänner tycker. Men folk som inte känner en – deras åsikter kan man inte ta åt sig av. Det kan ju vara arbetslösa och outbildade – på nätet kan plötsligt vem som helst få en röst.


Hon pratade om att börja blogga? När blir det?
– Nej, det är inte bestämt. Hon vill starta en blogg, men hon fyller 12 om en månad och hon är så ung fortfarande. Hon måste i så fall vara föreberedd på den negativa kritiken som kommer. Bloggarna är ju det nya bland de unga tjejerna ”tweenisarna”, den typen av media fanns ju inte när man själv var  i den åldern. Det finns massor ute på nätet och det är såklart ett nytt fenomen för unga tjejer. Sedan har ju jag en son också som är en helt vanlig fotbollskille, bara lagom modeintresserad.
 
– Det här med en eventuell blogg för henne är ingen viktig grej i vårt liv. Vi får se, helt enkelt. I så fall kommer den bloggen att handla om att baka och laga mat också. Hon är jätteintresserad av mat och lagar mat varje dag. Hon är fantastiskt. 

– Mode är Chloés intresse, det är inget jag tvingat på henne. Det ingår i vår familj, mode konst och fotografi. Hon är också uppvuxen med att intelligens går före skönhet. Vi är entreprenörer, vi driver dagligen våra företag och diskuterar det dagligen vid middagsbordet. 

Hur använder du själv nya medier?
– Jag jobbar mycket med nätet, absolut, Inköparna kommer ju efter visningarna. Jag kollar moderedaktörerna som skriver. Jag kastar mig på nätet så fort en visning kommer ut. Sen läser jag givetvis Suzy Menkes recensioner i Herald Tribune, hon är en av de bästa modekritikerna.

Hur jobbar du med marknadsföring?
– Jag jobbar med Elle, Damernas Värld och SvD. Webbshopen är ett fönster utåt också.

Hur går den?
– Den är helt ny så det är inte mycket att prata om, men den kommer ”strong”.

Se intervjun i "Förkväll" nedan:


Dela sidan: