Dela sidan:

Pontus Bergdahl, vd MMS.

Resumé skrev i förra numret om striden mellan tidningar om vägval för mätningen av webb-tv – en kamp mellan Orvesto och MMS.

MMS, som mätt tv-tittande i Sverige sedan 1993, har nu klart med ett nytt mätsystem för webb-tv med tillhörande databas. Mätföretaget har tecknat ett avtal om den nya standarden med tv-husen SVT, MTG, TV4 och Kanal5/ProSieben.

I ett pressmeddelande skriver MMS att man installerar en enhetlig mätteknik i de fyra bolagens webb-tv-spelare, ”för att åstadkomma en samlad, jämförbar, transparent och kvalitetskontrollerad webb-tv-mätning”. Det skapas en webb-tv-databas för de deltagande sajterna.

– De holländska tv-kanalerna har använt den här tekniken i två år för att göra topplistor för webb-tv-program, men MMS blir först med en gemensam, kvalitetssäkrad databas för webb-TV, säger MMS vd Pontus Bergdahl i en kommentar.

Bergdahl menar att MMS nya tjänst kompletterar de övrga jämförande mättjänster som finns för webben – som KIA Index, med total trafik, och Orvesto Internet, med räckvidd och målgruppsinformation.

– Vår ambition är att göra webb-tv mer tv-mässigt, med allt vad det innebär av jämförbarhet, transparens, kvalitetskontroll och förtroende. Vi hoppas att få med både tv-kanaler och webb-tv-sajter utanför broadcastområdet, säger Pontus Bergdahl.

På sikt vill MMS även kunna få fram målgruppsinformation (med hjälp av en internetpanel) och även analysera kombinerad räckvidd för webb-tv och "vanlig" tv.

Så beskriver MMS sitt nya mätsystem

MMS databas kommer inledningsvis att innehålla mätdata för varje program och klipp, och arbetet pågår för att även inkludera webb-TV-reklamspotar. Webb-TV-sifforna kan inte adderas till TV-tittarsiffrorna eftersom det är två olika metoder, men kommer att publiceras sida vid sida med TV-siffrorna. Mätningen kommer att börja rapporteras som fasta rapporter efter sommaren, och i slutet av året lanserar MMS verktyg för att göra egna analyser i databasen.

Projektet har föregåtts av en omfattande utvärdering av olika mätteknikbolag, i samarbete med kunderna. Under hösten 2009 taggade MMS flera av kundernas sajter med två konkurrerande mätbolag, och MMS analyserade resultaten.



Dela sidan: