Dela sidan:

truefalse

Sveriges Annonsörers projektledare Per Rosvall vill göra tävlingarna ”lite mer framåtlutade” och tar bland annat hjälp av Nya Eventums Mats Alhdén. (Foto: Bugge Woldner)

Per Rosvall är ny projektledare för 100-wattaren och Stora Annonsördagen på Sveriges Annonsörer. Båda arrangemangen firar jubileum under året som kommer: 100-wattaren fyller 20 år i höst och Stora Annonsördagen arrangeras för tionde gången våren 2011.

Nu vill Sveriges Annonsörer lyfta arrangemangen till högre höjder. Till sin hjälp väljer de ett byråteam där Storåkers McCann redan utgör reklambyrådelen sedan en månad tillbaka.

De är också klara med eventbyråvalet. Det blir Balubaveteranen Mats Ahldéns Nya Eventum, som startade i januari, som tog hem jobbet. Kontraktet gäller bägge arrangemangen tre år fram­över. Detsamma gäller Stor­åkers och en ännu inte utvald pr-byrå som ska komplettera laguppställningen efter sommaren.
– Vi har en tanke om att ­vitalisera arrangemangen och då måste man ha bra sam­arbetspartner. Jag har följt Mats Ahldén och hört vad han vill göra med Nya Eventum och det stämmer väl överens med vad vad vi vill uppnå med 100-wattaren och Stora Annonsördagen, säger Per Rosvall.

De båda arrangemangen är väldigt olika. För 100-wattarens del handlar det om en varumärkesförflyttning som ska leda till ökat redaktionellt utrymme i pressen.
– Jag vill komma bort från stämpeln att effekt är tråkigt. Detta handlar om reklam som dokumenterat fungerar. Och reklam som fungerar är ju jätte­intressant. Det är väl dit vi alla vill nå, säger Per Rosvall.
Han tycker att 100-wattaren är en tävling som förtjänar mer uppmärksamhet än den får och det vill han åstadkomma genom att göra arrangemanget ”lite mer framåtlutat”.

När det gäller Stora Annonsördagen är utmaningen att bredda arrangemanget. Närmare 90 procent av besökarna är annonsörer i dag.
– Jag vill att det ska bli en mötesplats även för konsulter. Då måste vi skapa ett program som lockar även dem, säger Per Rosvall.
– Underhållningskompetensen i Nya Eventum har vi stora förhoppningar på.

Och Mats Ahldén är glad för förtroendet.
– Vi har gått i gång på utmaningen att utveckla 100-wattaren och Stora ­Annonsördagen som starka varumärken och evenemang. Det är ett klockrent exempel på vad vi menar med varumärkesbyggande underhållning. Nu ska vi ta fram konkreta idéer men redan nu har vi hittat en förnyad plattform för 100-wattaren, säger Mats Ahldén.

Vad den går ut på vill han inte specificera ännu.

Mats Ahldén ser dock en viktig milstolpe i att komma bort från antingen-eller-perspektivet när det gäller reklamtävlingar i allmänhet och Guldägget och 100-wattaren i synnerhet. I stället vill de poängtera både-och-perspektivet.
– Det är viktigt att hitta kraften i reklam som fun­gerar. Om man blickar tillbaka på vilka som har vunnit 100-wattren är det väldigt kreativa reklamlösningar. De ska vi göra till hjältar. Det gäller att inte fastna i Excelarken. För att göra reklam som fun­gerar krävs ett kreativt förhållningssätt, säger han.



Dela sidan: