Dela sidan:

Försäljningen av magasins-läsplattorna i Sverige väntas komma igång under andra halvåret i år när Apples Ipad släpps på den svenska marknaden. 

– Det bubblar därute, och det kommer många fler aktörer, säger Per Kjellander, vd för Egmont Tidskrifter.

Bonnier, Aller och Egmont har under en tid diskuterat ett samarbete – och i dag gick magasinsjättarna ut med pressmeddelandet om att ”de skapar ett gemensamt initiativ för att bygga marknaden för digitala magasin”.

Målet är att hitta en branschgemensam standard för bland annat publiceringssystem, teknik, hårdvaruleverantörer och annonsformat.

Är det här en kartell?

– Nej, det är ett samarbetsprojekt. Syftet är att se om vi kan hitta en bra standard som är bra för hela branschen, säger Per Kjellander.

Ger det här Bonnier, Aller och Egmont fördelar gentemot andra förlag?

– Vi ser det inte så, att det är vi tre mot övriga förlag. Vi der det som att vi gör det här för branschens bästa. 

Per Kjellander säger att NDMI har en dialog med annonsörerna för att hitta standarder, mätmetoder och innovativa annonslösningar.

– Det vinner annonsörerna och hela magasinsbranschen på.

Kjellander ser läsplattan som ett komplement till de traditionella magasinen.

– Tryckta magasin har en lång framtid för sig. Det här är ytterligare en plattform där läsarna kan läsa sina favoritmagasin, fast på ett annat sätt.

Samarbetets fyra mål

Nordic Digital Magazine Initiative – samarbetet mellan Bonnier, Aller och Egmont – har fyra mål:
*  Att skapa en läsupplevelse som klarar att återskapa och förstärka respektive varumärkes karaktäristerik (”look and feel”) på de digitala plattformarna.
* Att sätta en standard för magasinspublicering som kan hantera olika plattformar och olika e-läsare och därmed en bättre situation för läsarna.
* Att initiera en bred diskussion med annonsmarknaden om standarder, mätmetoder och innovativa annonslösningar.
* Att utreda möjligheterna att starta en gemensam butikslösning för digitala magasin.



Dela sidan: