Dela sidan:

Z-produktioner vi minns

MTG:s distributionsbolag Viasat har använt fri-tv-kanalerna TV6 och TV8 för att marknadsföra sina betal­kanaler. Men i den hårdnande kampen om sportpubliken vill Viasat ha en renodlad ”inkastarkanal”. För en vecka sedan presenterade MTG:s Sverigechef Manfred Aronsson TV10, en fri-tv-kanal med sport- och faktaprogram.

Viasat söker maximal distribution och har köpt analog distribution i Com Hem åt TV10, som givetvis också sänds till Viasats satellitkunder. Nästa steg väntas bli att byta ut ZTV i Boxers utbud mot gratiskanalen TV10 i marknätet.

Utländska programbolag behöver inte ha tillstånd för att byta en kanal mot en annan. Det räcker att meddela Radio- och tv-verket den nya kanalbeteckningen. Däremot måste MTG komma överens med Boxer.

ZTV har de senaste åren haft sjunkande tittarsiffror. I maj såg bara 0,5 procent av tv-­publiken mer än fem minuter på ZTV. Av det totala dagliga tittandet på 157,2 minuter svarade ZTV för 0,2 minuter eller 12 sekunder.

År 2007 betalade MTG 102 miljoner kronor för communityn Playahead i ett försök att stärka sin ställning på nätet. Tanken var att sajten skulle integreras med ZTV. I våras ­lades Playahead ner på grund av sviktande besökssiffror.

Och i sommar är det ZTV:s tur att tacka för sig. Kanalen har, såvitt Resumé kunnat utröna, gått med förlust under hela sin livstid.

Nu tar TV6 helt över den unga publiken och inriktas mot åldersgruppen 15–34 år.

TV10 ska vara gratis för tittarna och finansieras med reklam. Den ska fyllas med rättigheter från Viasat Sport och enstaka evenemang, till exempel tennis, basket, boxning eller Champions League-matcher. Den ska också kunna sända träningslopp inför Formel 1, där huvudloppen sänds i betalkanalen Viasat Motor. Starten är inplanerad till den 7 september och EM-kvalmatchen i fotboll mellan Sverige och San Marino.



Dela sidan: