Dela sidan:

Thomas Grahl, vd på Skånska Dagbladet

– TU har spelat ut sin roll för en solitär renodlad tidningsutgivare som oss. Organisationen är inte längre ett väsenligt torg för dagspressen, säger vd Thomas Grahl.

Skånska Dagbladet som ger ut tre dagstidningar kommer att lämna TU vid årsskiftet. Företaget betalar runt 320 000 kronor i medlemsavgift.
– Det är inte summan i sig, för den har vi råd att kosta på oss. Vi anser däremot inte att vi får tillräckligt stort värde tillbaka för de pengar vi betalar in. De tjänster som erbjuds utnyttjar vi nästan inte alls idag.

En annan förklaring till utträdet är att TU nu planerar att utvidga organisationen till att omfatta andra medieföretag än dagspressen.
– Vi ger ut tre dagstidningar och driver deras nyhetssajter. Det är allt. Vi har ingen reklambyrå eller kundtidningsverksamhet. Skulle TU bli MU skulle vår röst bli ännu svagare, konstaterar Thoma Grahl.

Tidningsutgivarna är inte längre en arbetsgivarorganisation. Den rollen har tagits över av Mediearbetsgivarna sedan ifjol.
– De har vi däremot mycket nytta av. Som ett relativt litet företag har vi ingen bataljon av HR-folk.

Skånska Dagbladet var medlem i TU i 112 år.

Anna Serner, vd på TU:
– När TU även var en arbetsgivarorganisation hade vi förmånen att ha alla dagspressföretagen som medlemmar.
– Det är självklart tråkigt att inte alla vill fortsätta vara medlemmar, men några avhopp hade jag räknat med, så jag är inte överraskad.

Har några fler flaggat för avhopp?
– Nej inte av dagstidningarna. Vi för däremot en dialog med tryckeri– och distributionsföretagen som inte känner sig helt hemma i utgivarfrågorna som är vår viktigaste verksamhet. Med dem har vi en överenskommelse att de stannar som medlemmar till åtminstone 2012.

Ni har redan sparat hårt. Blir det mer neddragningar nu?
– Nej. Jag hade tagit höjd för att det kunde bli några avhopp i min budget.

Skånskan förklarar sitt avhopp med att de inte har någon nytta av medlemskapet.
– Vi har genomfört en undersökning bland medlemmarna som visar att allt fler upplever oss som nyttiga. I senaste undersökningen ökade de från 90 till 92 procent.



Dela sidan: