Dela sidan:

Michael Porseryd. Foto: Resumé.

Michael Porseryd har ett långt förflutet i mediebranschen. Han jobbade under många år på MTG och var även en tid vd på mediebyrån Mediaedge CIA. Han kom till Metronome 2006 och slutade där förra sommaren.

Sedan dess har han varit låst genom en konkurrensklausul – fram till i går. I dag kom beskedet att Porseryd blir vd för konkurrenten Endemols nya nordiska del – Endemol Nordic – som får basen i Stockholm.

Endemol Nordic, som nu upprättas, ska producera lokala versioner av Endemols globala format för kanaler i Skandinavien, samt även egenutveckla egna format för den lokala marknaderna.

Sedan tidigare har Endemol haft framgångsrika format som fungerat i Norden: Big Brother, Deal or No Deal, Fear Factor och Wipeout.

Porseryd har varit ledig ett år. Men nu får han alltså en hel del att göra. Han ska starta upp kontoret, börja sälja in format och rekrytera en hel del folk: 5-10 personer till att börja med.

– Det ska bli fantastskt kul. Branschen är spännande och väldigt vital. Det är väldigt spännande att börja från noll, det har tilltalat mig, det blir något nytt för mig, säger Porseryd som fört diskussioner med Endemol sedan i våras.

Hur stora ska ni bli?

– Vi vill växa och bli stora, men att bli störst är inget självändamål. Det viktigaste är att vara en viktig partner till tv-kanalerna. Deras lokala produktioner har blivit allt viktigare.

Michael Porseryd säger att branschen mår fint. Tv-kanalerna är slutsålda, och tajmingen att starta upp den nordiska verksamheten är bra.

– Det är jättebra tider att komma igång, säger han. Vi ska ha en kombination av Endemols format, både nytt och gammalt. Men lika viktigt är att få igång en egen utveckling. Man måste ha en bra mix.

Endemol är ett globalt nätverk med mer än 80 företag i 26 länder med runt 6 500 anställda.



Dela sidan: