Dela sidan:

Ibrahim Baylan och Mona Sahlin på dagens presskonferens. Foto: Fredrik Thambert.

Idag gick Socialdemokraterna ut med delar av sin kampanj inför valet, med ett tydligt fokus på ungdomsarbetslösheten. Den stora skrällen: Partiet visade upp sin reklamfilm som kommer att gå i TV4.

S-filmen, producerad av reklambyrån Acne, börjar sändas redan på måndag i en 20- och 30 sekunders version. Regissör är Lukas Hammar och produktionsbolag är Social Club. 

Kampanjfilmen kommer också att visas på bio. 

Den främsta målgruppen för tv-reklamen är unga barnfamiljer som bryr sig om de ungas situation på arbetsmarknaden.

De två huvudbudskapen är "Möjliheternas land" och "Vi kan inte vänta". 

– Vi gör en integrerad kampanj där de olika kanalerna förstärker varandra, säger Karin Pettersson, kommunikationschef på Socialdemokraterna. 

– Vår kampanj är positiv, framåtinriktad och otålig, säger Mona Sahlin

Socialdemokraterna har köpt allt man kan köpa i TV4, inklusive nischkanalerna.

Partiets totala reklambudget inför valet är 70 miljoner kronor – 10 miljoner kronor mer än Moderaternas. De vill inte berätta hur mycket de har spenderat på de olika kanalerna. 

De rödgrönas gemensamma kampanj presenteras på måndag, och den 20 augusti kommer Socialdemokraterna att gå ut med de resterande delarna av partiets kampanj. Deras printkampanj presenteras alltså i ett senare skede.

Partiet satsar stort utomhus med över 7 000 reklamytor och totalt handlar det om mer än 60 000 affischer som kommer att sättas upp. Därtill kommer LO att gå ut med en stor stödkampanj.



Dela sidan: