Dela sidan:

Zlatan med sin nya Milan-tröja. Foto: Antonio Calanni/AP/Scanpix.

Till Resume.se säger även Zlatan Ibrahimovic varumärkesagent, Mika Lepistö, att det var rätt steg att ta.

– Vi ser positivt på att Zlatan ska spela i Milan, vi ser positivt på framtiden, säger Mika Lepistö till Resume.se.

Mika Lepistö har Zlatan och Zlatans sambo, Helena Seger, som uppdragsgivare. Lepistö har hand om planeringen för den svenske stjärnanfallarens liv efter fotbollskarriären.

Det arbetet är i full gång – det kan röra sig om klädkollektioner eller andra produkter, samt andra typer av engagemang som håller varumärket vid liv efter att fotbollsskorna lagts på hyllan.

– Det känns otroligt inspirerande att få jobba med Sveriges största varumärke inom sport, säger Mika Lepistö, som i övrigt inte vill gå in på några detaljer om varumärkesarbetet.

Varumärkesexperten Niklas Olovzon säger att klubbytet är bra för Zlatans varumärke som i dagsläget värderas till runt 300 miljoner kronor.

– Flytten till Milan är ett kliv uppåt för Zlatans varumärke. Zlatan passar i Italien som person och som spelare. Han blir den största stjärnan i klubben – det är viktigt för honom och hans stil att han är nummer ett, säger Niklas Olovzon.

– Sedan kanske inte Milan tar sig lika långt i de stora sammanhangen som Champions League, men i det stora hela är klubbytet ett plus för hans varumärke.

Att stanna i Barcelona hade inte varit något alternativ.

– Det hade varit katastrofalt för varumärket att inte få spela. Det går ganska snabbt att bli utbytt som reklampelare.

Milan är en varumärkesinriktad klubb, enligt Olovzon.

– Milan har värvat starka varumärken som kanske sportsligt varit på väg neråt men som ändå haft stark dragningskraft. Milan har en riktig varumärkesuppställning, men Zlatan har flera år kvar och står fortfarande sportsligt på toppen.

Att Zlatan får maximal stjärnstatus i sin nya klubb underlättar för hans sponsorer.

– Det blir lättare för sponsorer och kommersiella partnersatt använda honom i Milan-tröjan, säger Niklas Olovzon.

Vad säger du om att Zlatan börjat planera för livet efter fotbollen?
– Det är helt rätt. Det är nu man ska börja, man ska smida medan järnet är varmt. En del idrottare har börjat med det när karriären varit slut – då är det ofta för sent, då har statusen redan gått ner. Undantagen är Börje Salming och Björn Borg.

Zlatan Ibrahimovic har ett lukrativt sponsorkontrakt med Nike. Att Nike-sponsrade Zlatan nu hamnar i Adidas-sponsrade Milan utgör inga problem, enligt Mika Lepistö.

– Nej, det är inga problem med det. Det är ju många spelare som har det på liknande sätt i sina klubbar, att de sitter på individuella avtal och klubbarna har avtal med andra märken.

Adidas välkomnar Zlatan till Milan. Så här säger Emma Stjernlöf, pr-ansvarig på Adidas Norden om övergången:

– AC Milan är en av adidas största klubbar och alla förvärv av stora stjärnor, så som Zlatan, är naturligtvis därför viktiga både ur sportslig och affärsmässig synpunkt. Vår generella strategi på den internationella samt den svenska fotbollsmarknaden förändras dock inte genom detta. Adidas kommer även fortsättningvis att marknadsföringsmässigt satsa på våra stora klubbar samt de stjärnor som vi individuellt sponsrar.



Dela sidan: