Dela sidan:

truetrue2020-09-09T17:25

Lanseringskampanjen för Audi A1 är omfattande då det handlar om en modern citybil i ett för Audi helt nytt segment.

Justin Timber­lake, krautpopbandet Torpedo­ och Acne. Det är trion som ska få nya Audi A1 att gasa sig in på säljtoppen.

Efter en omfattande ­onlinekampanj och smygvisningar är det dags att steget in i vardagsrummen.
– Lanseringskampanjen är omfattande då det handlar om en lansering av en ny modell i ett för Audi helt nytt segment. Audi A1 är en ­modern citybil för den urbana­ människan med höga krav på design, kvalitet och infotainmentmöjligheter, säger Irene Bernald, marknadschef på Audi Sverige.

Världspremiär för Audi A1 var i februari – en premiär som skedde online. Och den första introduktionsfasen har varit just på nätet och omfattat bland annat en action­miniserie med Justin Timberlake i huvudrollen.

Acne producerade följetongen medan Torpedo, ett svenskt krautpopband, stod för ledmotivet, ”Accelerate”.
– Målgruppen är unga medvetna människor som spenderar mycket tid online och som värdesätter mobilitet, körglädje och många valmöjligheter. Dessutom tror vi att Audi A1 även i stor utsträckning kommer att väljas som andrabil, säger Irene Bernald.

Webbkampanjen följs nu upp med en stor lanseringskampanj i traditionella ­medier.

Tv-kampanjen drar i gång stort nu till helgen och går ­under fyra veckor i bland ­annat TV4, TV3, TV6, ­Kanal 9, TV8 och Discovery.

Även reklamfilmen är producerad av Acne och där visas förutom bilen flera miljöer som symboliserar bokstaven A. Musiken är ett samarbete mellan Justin Timberlake och svenska Torpedo, med den specialskrivna låten ”An ­invention”.

Tv-kampanjen kompletteras av annonsering både on- och offline i bland annat DI Weekend samt livsstilsmagasin som King, Plaza, Residence­ och Passion for Business.

Audis svenska byrå är Stenström Red Cell som har anpassat kampanjen till den svenska marknaden. Mediebyrå är Mediacom.

Premiärhelg hos återförsäljarna blir 11–12 september.



Dela sidan: