Dela sidan:

Valaffisch av Acne.

Vinnare och förlorare finns inte bara bland partierna utan även bland de kommunikationskonsulter som haft uppdraget att föra fram partiernas politik.

Om man ska låta valresultatet döma även kommunikationsbyråerna har Acne
gjort uslast ifrån sig. Men Adam Springfeldt, cd på Acne Advertising tycker
att byrån gjort ett bra jobb
 
– Det är klart att det är tråkigt när en av våra uppdragsgivare inte når
sina uppsatta mål. Jag tycker vi har gjort ett bra jobb. Våra enheter står
sig bra i jämförelse med de andra partiernas enheter i de undersökningar som
gjorts. Till exempel så fick reklamfilmen överlägset bäst
"avsändaridentifikation" av alla partiernas filmer i en stor test hos
målgruppen som publicerades i Resumé förra veckan.

Men socialdemokraterna gör sitt sämsta valresultat i modern
tid.  Hur kunde ni ha sålt in deras budskap bättre?
– Vi upplever att Möjligheternas Land och valspurtens budskap som visar
Socialdemokraternas iver att förbättra Sverige i "Vi kan inte vänta" har nått fram.
 
Moderaternas byrå Storåkers har all anledning att fira. Michael Storåkers,
moderaternas strateg på reklambyrån, är mycket nöjd med moderaternas valresultat:
 
– Det är sensationellt bra, det är första gången de har över 30 procent och
är jämnstora med Socialdemokraterna, säger han.
 
Vad tycker du om er insatsför er uppdragsgivare?
– VI tycker att kampanjen precis som förra valet höll en bra nivå, med rätt
ton och tydligt budskap i huvudfrågan kring jobben.
 
Vilken del i framgången har Storåkers strategiska och kommunikativa
arbete?
–Moderaterna utformar själva sin politik. Det vi gör är att tydligt
kommunicera det, och det spelar en viss roll om du får till det bra eller
inte.
 
Även miljöpartiet gjorde sitt bästa val någonsin och byrån Locomotiv gläds
med sin uppdragsgivare:
 
– Miljöpartiet har gjort ett bra val och tittar man på hur de yngre väljarna
har röstat kan man konstatera att MP har framtiden för sig. Det är kul. Men
jag hade faktiskt hoppats på  ett ännu bättre resultat, säger Jens Soneryd,
cd på Locomotiv.
 
Centern  har i valdebatterna emellanåt hotats av att åka ur riksdagen.  Så
blev det inte utan Centern fick 6,6 procent av rösterna. Centerpartiets byrå
är WW\TBWA. 
 
– Vi är mycket stolta och glada. Strategiskt har det visat sig att vi fattat
ett antal mycket kloka beslut. Kreativt är vi nöjda med vad som
åstadkommits. Centerpartiet har varit väldigt modiga och krävande, vilket är
positivt. Men vi har också lärt oss massa saker som kan göras bättre, så vi
är redo för nästa val, säger Robert Schelin, projektledare WW\TBWA. 
 
Vilken del i resultatet har ert strategiska och kommunikativa arbete haft?
– De exakta och direkta sambanden mellan kommunikationseffekt och
affärsnytta är som alltid tyvärr svåra säkert ha en uppfattning om. Men det
vi vet är att våra aktiviteter fått mycket positiva resultat i de mätningar
som gjorts, och Centerpartiet har väl genomgående fått mest beröm för sin
reklam, säger Robert Schelin.
 
– Jag är mest glad över hur väl det mottagits och mobiliserat partiet
internt.


Dela sidan: