Dela sidan:

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

I dag avslöjade Resume.se att Komm tvingas genomföra en rad åtgärder för att få ordning på lönsamheten.

En av åtgärderna är att man sedan en tid tillbaka flyttat in i ena ändan av kansliet och sagt upp större delen av kontorsytan på Sveavägen.

Hos Sveriges Annonsörer är situationen den rakt motsatta. Grannen har minskat och Sveriges Annonsörer sitter idag på 300 kvadratmeter. Ändå är det för trångt:

– Vi jobbar nära medlemmarna och har alltid folk i vårt konferensrum. Så det är lite som att befinna sig i en teatersalong, säger Anders Ericson.

Sveriges Annonsörer har slagit ut väggar för att få plats, men på sikt måste man utvidga sina befintliga lokaler alternativt flytta från lokalerna vid Klara Östra Kyrkogata.

Hur kan det komma sig att ni expanderar medan Komm krymper?
– Vi har varit jämnstora med Reklamförbundet (numera Komm, reds anm) sett till omsättning och antal anställda. Idag är vi tre gånger fler. En förklaring kan vara att vi har haft en medveten strategi att förlita oss mindre på medlemsintäkter, säger Anders Ericson.

I dag omsätter Sveriges Annonsörer 20 miljoner kronor, varav medlemsavgifterna står för 50 procent. Tidigare stod dessa för 75 procent av intäkterna.

Förutom att stå bakom 100 wattaren ihop med Komm äger Sveriges Annonsörer bland annat KIA-index, som ger en intäkt på 2,5 miljoner kronor per år. Sveriges Annonsörer tar också betalt för medierådgivningsfrågor av lite större karaktär.

– Vi har fått kritik för att vi har försökt att hitta alternativa intäktskällor. Men vi har sagt att om vi ska växa som medlemsorganisation måste vi bredda oss, säger Anders Ericson.

Sveriges Annonsörer är världens största annonsörsorganisation med över 500 medlemmar, enligt Anders Ericson.



Dela sidan: