Dela sidan:

Flora lanserades 1965, då som det första bredbara margarinet. 2003 togs dock varumärket bort från marknaden, men återlanseras nu.
Kampanjen lyfter fram ingredienserna som är helt vegetabiliska och i filmen fokuserar man på den svenska sommaren och gör den till hjälte. Kommunikationen fokuserar på när den svenska sommaren är som allra bäst - när vädret är perfekt och människor är lediga och avslappnade. Och kampanjen handlar om att fokusera på just detta "ingenting".

Idag, måndag, går kampanjen upp. Filmerna, två till antalet, är 60 sekunder långa, och utmärkande drag är att ingenting händer. I den ena sitter två killar under ett träd på en äng, i den andra sitter en kvinna på klippa och tittar ut över havet. I annonser och utomhus visar olika långa bildsekvenser hur människor njuter av sommaren under en hel dag - från tidig morgon till solnedgång. Det hela landar i utrycket "Smaken av svensk sommar".

Filmerna är gjorda av Fredrik Edfeldt på B-Reel films under två fantastiska sommardagar ute på Gålö.
Pysse Holmberg har plåtat annonser och utomhus.
- Hela nylanseringen av Flora har varit ett enormt roligt projekt från början till slut, säger Björn ståhl CD på Ogilvy. Det har präglats av en genuint positiv känsla från alla inblandade, inte minst från det fantastiska teamet på Unilever.     
Vad jag tycker om att Flora är tillbaka? Finns inget annat margarin för mig. Flora stod på bordet när jag var liten och ska det stå där tills jag blir gammal och skröplig.



Fakta

Team:
Unilever: Hans Peters , Linda Landin, David Scholander

Art director: Attila Kiraly
Copy: Mikael Ström
Creative Director: Björn Ståhl
Produktionsledare: Mona Toofani
Projektledare: Marie Klinte
Final Art: Agnes Hederström
Planning: Thomas Weigle
Web: Rob Scutt, Fredrik Lundberg, Sanna Nilsson, Oskar Corswall
Byråproducent: Markus Ahlm
Produktionsbolag: B-Reel
Regissör: Fredrik Edfeldt
Producent: Lia Eliasson



Dela sidan: