Dela sidan:

truefalse

”Ersättningsmodellen är föråldrad och bör skrotas”, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson. Foto: Andreas Elgstrand.

Överenskommelsen som har levt i över tio år säger att annonsören ska få tillbaka 2–6 procent, beroende på medieslag, som ­medierna ger i så kallad annons- och mediebyråersättning.

Tidigare har Sveriges ­Annonsörers vd, Anders Ericson, aktivt förespråkat  konstruktionen. Men nu kovänder han:
– Den svenska modellen för mediebyråersättning har bidragit till att mindre seriösa byråer får svårare att lura kunder. Men i dag är modellen föråldrad och måste skrotas.

En starkt bidragande orsak till hans ändrade inställning är tv-kanalernas agerande för två år sedan. Kanal 5, Kanal 9 och TV4 bröt upp den överenskomna sexprocentiga mediebyråersättningen och öppnade för att mediebyråerna skulle få delar av ersättningen.

Det dröjde inte länge förr­än SBS Radio valde att göra samma sak. Då skrädde ­Anders Ericson inte orden: ”Kickback på tre procent är som gjort för att driva över annonsvolym till tv.”
– Med tanke på överenskommelsen blev vi helt vingklippta.

Och nu har alltså Anders Ericson kapitulerat:
– Alla stora mediebyråer sköter sig. Så vi talar om 500 miljoner kronor per år som bara skyfflas mellan mediebyrå och kund.
– Det är en föråldrad modell som inte bidrar till särskilt mycket transparens, då oseriösa byråer ändå struntar i regler och lurar kunderna.

Nyligen fick han gehör för frågan i Sveriges Annonsörers verkställande utskott.
– Reklambyråerna med Leon Nordin i spetsen gick den vägen för länge sedan. Jag ser ingen anledning till varför inte mediebyråbranschen skulle gå samma väg.

Sveriges Mediebyråers vd, Staffan Slörner, är glatt överraskad över Sveriges Annonsörers kovändning:
– Vi har försvarat modellen då den har varit viktig för våra kunder, annonsörerna. Så jag visste inte att Anders Ericson vill skrota modellen helt, men vi tycker att den är på väg att spela ut sin roll.

I veckan ska Sveriges Medie­byråer möta Sveriges Annonsörer för att diskutera frågan. Staffan Slörner vill dock lägga in en brasklapp:
– Det finns olika vägar att gå, vad vi än väljer måste vi hitta en modell som försvårar att tjäna dolda pengar. Jag tror ändå man kan släppa det fritt eftersom marknaden borde reglera sig själv. Är du inte nöjd byter du byrå, säger Staffan Slörner.



Dela sidan: