Dela sidan:

truefalse

Lena Adelsohn Liljeroth

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, slår i Resumé den 30 september ett slag för SVT:s rätt till kommersiella intäkter. Jag förstår mycket väl att medlemmarna i Sveriges Annonsörer är intresserade av att kunna marknadsföra sig i så många medier som möjligt. Ju fler alternativ att välja på och ju hårdare konkurrens mellan medierna, desto lägre priser för annonsörerna. Så jag tar Anders Ericsons omsorger om SVT:s ”ansträngda budget” (och att 30 miljoner på marginalen gör natt till dag) med en nypa salt.
För det första är SVT:s budget långt ifrån ansträngd. Den ligger på nära 4 miljarder kronor (och räcker även till sport). År 2009 var SVT:s budget för idrott 315 miljoner kronor, vilket motsvarar tolv procent av programbudgeten. För det andra står sponsringen för mindre än en (1) procent av SVT:s intäkter. Och för det tredje tycker jag inte att SVT ska konkurrera med de kommersiella kanalerna om kommersiella intäkter (som ju är dessa kanalers enda intäktskälla). Jag tycker att kommersiell verksamhet sköts bäst av kommersiella bolag.

Jag delar inte heller uppfattningen att det är en ”naiv utopi” att få bort de kommersiella inslagen i SVT. Jag anser att SR och SVT ska vara icke-kommersiella och därmed vara fria från reklam, sponsring och produktplacering.
Regeringen har genom det nya sändningstillståndet inskränkt möjligheterna till sponsring till max 20 evenemang per år. Moderaterna vill från 2014 ta ytterligare ett steg och göra SVT helt reklamfritt. Jag tycker det är centralt att SVT och SR är oberoende av kommersiella intressen och värnar sin särart, annars kommer deras betydelse att minska och verksamheten ifrågasättas.
När det gäller det specifika påstående att SVT måste visa sponsorskyltar för att sända vissa program har TV4-Gruppens sportchef Hans Pekkari och Viasats sportchef Per Tellander skrivit ett inlägg i DN den 22 september, där de hävdar att det går utmärkt att köpa sporträttigheter även om man inte sänder sponsormeddelanden.

Jag håller däremot med om att det är viktigt med en fungerande konkurrens mellan olika aktörer på såväl tv-marknaden som hela mediemarknaden. För att skapa en god konkurrens är det oerhört viktigt att det finns förutsättningar för nya aktörer att komma in på marknaden. Därför är närings- och etableringsfriheten central. Vi kan nog alla konstatera att mångfalden är större än någonsin med många aktörer och nya medieslag, som konkurrerar med varandra om såväl tittare/läsare som annonsörer.
Konkurrenslagen och Konkurrensverket har också viktiga uppgifter för att aktörer inte ska missbruka en dominerande ställning.
Jag är en bestämd motståndare till idén att kommersialisera radio och tv i allmänhetens tjänst vore ett bra sätt att öka konkurrensen på medie- och reklammarknaden.

Lena Adelsohn Liljeroth



Dela sidan: