Dela sidan:

Anders Ericsson, vd Sveriges annonsörer. Foto: Magnus Bergström.

Sociala medier i sig är knappast någonting nytt. Men deras kommersiella potential verkar nu ha gått upp för marknadscheferna. Enligt en undersökning som Novus har gjort är det den viktigaste trenden att ta till sig just nu.

– Det har tagit tid för många att förstå att sociala medier inte bara rör ens privata sfär, att det också kan användas i den kommersiella vardagen, säger Anders Ericsson, vd på Sveriges annonsörer, som har beställt undersökningen.

Den näst viktigaste trenden just nu är avkastningen på marknadsinvesteringar. Det handlar med andra ord om vilken reell effekt som marknadsföringen får för företagen.

I undersökningen framkommer det också att ”webbkommunikatör” och ”kommunikatör sociala medier” är de mest efterfrågade kompetenserna hos marknadsavdelningarna.  

Här är hela undersökningen:


Vilka av följande trender inom marknadskommunikation är viktigast att ta
till sig just nu?
(Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt
svarsalternativet.) 

 1. Sociala medier, 62 %
 2. Avkastning på marknadsinvesteringar, 50 %
 3. Varumärkespositionering, 40 %
 4. Kundnöjdhet, 39 %
 5. CSR (Corporate Social Responsibility), 34 %
 6. SEO (Search Engine Optimization), 30 %
 7. Word of mouth, 23 %
 8. Marknadsföring i mobila enheter, 23 %
 9. Miljömarknadsföring, 16 %
10. Lojalitetsprogram, 16 %
11. Branding, 14 %
12. Rörlig bild, 12 %
13. Segmentering, 11 %
14. Annat, 3 % 


Vilken kompetens behöver ni förstärka på er marknadsavdelning inom två
år?
(Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt
svarsalternativet.)

 1. Webbkommunikatör, 30 %
 2. Kommunikatör sociala medier, 27 %
 3. Strateg sociala medier, 22 %
 4. Onlinemarknadsförare, 16 %
 5. Grafisk kommunikatör/producent, 13 %
 6. Omvärldsbevakare/planner, 12 %
 7. Webbutvecklare, 11 %
 8. Webbanalytiker, 10 %
 9. Pressansvarig, 8 %
10. Vet inte, 14 %
11. Annat, 10 % 



Dela sidan: