Dela sidan:

truetrue2020-10-10T17:27

Nationella Hivrådets kampanjfilm för Knullträdet stoppades på YouTube men blev ändå en succé. När kampanjen summeras har en miljon besökt sajten och filmen visats drygt 650 000 gånger.

I våras svepte kampanjen ”Knullträdet”, av Hivrådet och Le Bureau som en våg över Sverige. Med ett medievärde på över 16 miljoner kronor och endast 4 miljoner i budget är gänget bakom mer än stolta.
– Att vi skulle få det här genomslaget känns oerhört roligt, säger projektledaren Karin Rågsjö på Nationella Hivrådet.

Nationella Hivrådet består av Sveriges landsting och ideella organisationer och arbetar för att minska smittspridningen av hiv/sexuellt överförbara sjukdomar. I slutet av förra året fick Le ­Bureau i uppdrag att göra en ny kampanj som skulle visa på riskerna med oskyddat sex och få unga vuxna att använda kondom i högre ­utsträckning än tidigare.

Lösningen blev kampanjen ”Knullträdet”, en sida som blottlade hur många man hade haft sex med totalt sett – inte bara egna aktiva partner, utan även de som denna i sin tur haft sex med. Tanken var att visa att den du ligger med i sin tur också har legat med en rad andra människor.

För att marknadsföra sajten gjorde man en reklamfilm där kända skådespelare (bland annat Lykke Li, ­Andreas Wilson och Kleerup) ligger med varandra i en stafettfilm. Filmen gjordes i två versioner, en för nätet och en för bio. Utöver detta köptes ingen annonsplats alls.
– Vi hade en ganska begränsad budget, och tanken var också att vara där ungdomar är mest – på webben, säger Karin Rågsjö.

Ett fåtal utvalda kända bloggare fick förhands­material om kampanjen samt filmen för att kunna blogga om den. 

Av ”Knullträdets” totala antal besök, cirka en miljon, kom runt 55 procent från icke köpt medier. Filmen som producerades visades drygt 650 000 gånger på Aftonbladets webb-tv, och kvalar in bland deras mest sedda klipp.

195 artiklar kring kampanjen publicerades (även på SR och SVT) till ett medievärde av drygt 16 miljoner kronor. I målgruppen slog kampanjen också rätt. Andelen unga som har diskuterat risken med att få STI ökade med 86 procent, andelen unga som har diskuterat kondomanvändning ökade med 47 procent, och totalt 27 procent uppger att kampanjen har påverkat deras inställning till att använda kondom. Kampanjen har också spridits till över 140 länder. Allt enligt siffror från Retriever.
– Det viktiga var att få målgruppen att känna igen sig, att kampanjen fick sådant genomslag även i andra länder var extra roligt.

Filmen stoppades av You­Tube efter bara några timmar, var det ett medvetet grepp att få den stoppad?
– Nej, och ser man till innehållet som finns på You­Tube är jag förvånad över att den stängdes ner. Det finns mycket­ grövre saker på den sidan än det här.

Gustaf Sehlstedt är vd och projektledare på Le Bureau. Att han är stolt som en tupp över kampanjresultatet är minst sagt en underdrift.
– Det var väldigt roligt att jobba med något nytt och annorlunda, och framförallt att det fick ett så stort genomslag.

Fakta

Regissör Mikael Marcimain, B-Reel, fotograf Hoyte van Hoytema
Nationella Hivrådet: Karin Rågsjö och Frederik Abbemo
Arbetsgrupp Le Bureau: Gustaf Sehlstedt projektledare, Johanna Jöhncke produktionsledare, Emma Eriksson ad, Claes Kjellström copy och Johanna Alverbratt copyassistent



Dela sidan: