Dela sidan:

truetrue2020-10-10T17:20

SDS-koncernens vd Johan Ståhl misslyckades med inlemma Skånemedia i koncernen. Foto: Anna Nilsson.

Johan Ståhl blev vd för SDS-koncernen 2007. Hans första stora projekt blev att ta över Skånemedia med de tre tidningarna Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda, som 2009 slogs samman med Sydsvenskan i ett bolag.

Tanken var att samordna och spara. Men enligt Resumés källor har fusionen inte fungerat som tänkt inom områdena marknad och redaktion. Därför tar SDS ett steg bakåt och återger Skåne­medias tidningar större frihet.

Till ”koncernchef” för Skånemedia, som inte längre finns som bolag, utser Johan Ståhl sin vapendragare från Kristianstad, Jörgen Svensson. Han är civilekonom, men har gått den långa vägen som journalist från sport­reporter på Kristianstadsbladet till allehanda chefsjobb inom SDS-koncernen.

För tre veckor sedan sparkades Kristianstadsbladets chefredaktör Lars Bernfalk genom att hans tjänst helt ­enkelt togs bort. Han erbjöds ett reporterjobb med valde då att gå hem med 15 månads­löner på fickan.

I förra veckan hoppade Ystad Allehandas redaktionschef Pia Röding tvärt av sedan det hade klartgjorts att hon inte blir chefredaktör. Hon är tjänstledig från ett ­redigerarjobb på Sydsvenskan. Per Nilsson ansvarar för YA:s dagliga nyhetsarbete.

Trelleborgs Allehandas chefredaktör Rickard Frank har uppdraget att utveckla SDS-koncernens bilagor, bland annat tillsammans med konsulten Gösta Liedberg, tidigare försäljningsdirektör på Sydsvenskan som sparkades som Egmont-vd i fjol. Sydsvenskans Anders Fähltman är tillförordnad redaktionschef på TA.

I dag är Jörgen Svensson ansvarig utgivare för alla tre tidningarna samt chefredaktör för Ystads Allehanda och Kristianstadsbladet. Men han har också det ekonomiska ansvaret och en ställning snarlik en publisher.
– Jag har utgivaransvaret och det kommersiella ansvaret för de tre tidningarna, förklarar Jörgen Svensson. Marknads- och annonscheferna rapporterar till mig, i stället för till SDS-koncernens försäljningsdirektör Björn Bergman.
– Men givetvis ska det finnas en chef på varje tidning som tar de lokala besluten om vad som är rätt innehåll. Men först ska vi titta på vilka krav som ställs innan vi pratar om organisation och titlar.

Integrationen med Sydsvenskan drevs längst på Trelleborgs Allehanda. Då protesterade läsarna, särskilt de Söderslättsbor som hade båda tidningarna, mot att hela sidor från Malmö lyftes in i lokaltidningen.
– Att byta sidor rätt av är ett riskabelt projekt, medger Jörgen Svensson. Sydsvenskan är en annan produkt, i vissa avseenden har samarbetet fungerat mindre bra.
– Var det har fungerat bäst? Ja, inom it, ekonomi och hr har vi sänkt kostnader och tillförts kompetens som vi tidigare har saknat.
– På ett sätt delar vi på tidningarna igen, på andra sätt ska vi fortsätta samarbeta. Det kan vara i projekt kring gräv, grafik eller utbildning. Samarbeten ska vara kloka, att göra allt lika är inte bra.

SDS-koncernen

SDS-koncernen gjorde i fjol en förlust på 176 miljoner kronor. Omsättningen landade på 1 080 miljoner. Då beslöts att 90 tjäns­ter ska bort inom tre år. I år har koncernen en nollbudget som golv och en målbudget på 50 miljoner i vinst.



Dela sidan: