Dela sidan:

truetrue2020-11-10T16:45

Foderbilen.se säljer djurfoder på nätet. Bland aktieägarna återfinns Bonnier Tidskrifter och därmed också Resumé. Foto: Colourbox.

Bonnier Tidskrifter (som Resumé tillhör), GP, Kanal 5 och SBS Radio investerar i höst i snabbväxande, mindre företag. Så tro oss inte om vi börjar skriva positivt om något av följande företag:

Foderbilen.se som säljer djurfoder på nätet, Coachbet som är ett fotbollsspel, Lysman.com som säljer lampor på nätet, auktionssajten Bidson, eller Optikbutiken som kränger brillor.

Det är våra egna företag. Vi är kommanditdelägare i Aggregate Media Fund V. Men vi vet inte hur mycket vi har satsat. För det vill inte våra ägare berätta:
– Jag vet inte om jag vill gå ut med det, säger Bonniers ekonomichef Mats Johansson. Men det är ett bekvämt sätt att göra affärer, det är ­någon annan som har kontakten med bolagen.

Någon annan är företaget Aggregate, ägt av POP Invest AB, som ägs till lika delar av Patrik Rosén, med bakgrund i MTG och Bonnier, och ­Peter Brodén, tidigare affärs­utvecklare på IDG.

Affärsmodellen är varken krånglig eller ny: medie­bolaget satsar annonsutrymme i utbyte mot aktier i tillväxtföretaget som saknar kapital, men behöver marknadsföra sig. Aggregate administrerar affärerna och skär emellan.

I praktiken sker det i fonder organiserade som kommanditbolag med Aggregate som komplementär, alltså ansvarig för fondens affärer. Mediebolagen är kommanditdelägare och enbart ansvariga för sin insats.

När tillväxtbolaget har vuxit till sig och ökat sitt värde säljer fonden aktierna. Hur vinsten fördelas är en avtalsfråga mellan Aggregate och mediebolagen.

Modellen användes under dotcomhysterin i slutet av förra årtusendet. De flesta stora mediehus hade venturebolag som köpte aktier i internetföretag och betalade med annonsutrymme.
Ibland gick det bra, särskilt för Aftonbladets venture-bolag som i dag heter Tillväxtmedier.

Aggregate bygger nu upp sin femte fond sedan starten 2002, den där Resumé med flera är riskkapitalister. Men Bonnier Tidskrifter var med redan i Aggregates första­ fond ihop med Bonnier ­Gaming och Dagens Industri. I de båda första fonderna är innehaven helt avyttrade, i den tredje är de flesta aktierna sålda, den fjärde är delvis såld och den femte under uppbyggnad.

Att kritiskt granska företag som man själv äger kräver viss publicistisk masochism.

DI:s publisher Peter Fellman vet inte exakt vilka företag som Dagens Industri har investerat i, men medger:
– Det är klart att det riskerar att bli en blandning mellan det redaktionella och det kommersiella. Men det är väldigt långt emellan. Och ibland kan jag tycka att vi är lite för rädda för att ge oss in i affärer.

Aggregates vd Patrik Rosén ser ingen risk för den journalistiska integriteten:
– När mediebolagen hade ett direkt ägande via sina venturebolag fanns en möjlig konfliktsituation. Men vi tar våra beslut självständigt från medie­bolagen.

Han anser att Aggregate fun­gerar som ett filter eller skydd mellan mediebolag och tillväxtbolagen:
– Det är inte positivt om journalisterna får veta vilka bolag deras ägare har satsat på. Om DI:s journalister visste vilka bolag som vi har placerat i skulle de snarast strunta i att skriva om just dem. Och för tillväxtbolagen är det en fördel att inte vara direkt ägda av ett mediebolag utan av en fond.

Så hur mycket har Bonnier satsat i era fonder?
– Det är inget vi kommenterar.



Dela sidan: