Dela sidan:

Anders Ericson på Sveriges annonsörer planerar en kampanj för att lyfta reklamens status hos politiker.

Som Dagens Industri tidigare berättat planerar Sveriges annonsörer en kampanj riktad mot riksdagen och politiska makthavare i allmänhet.

Den direkta orsaken är tio aktuella motioner som vill begränsa reklamens frihet men Anders Ericson vill även förändra den generella avoghet till reklam som finns hos politiker.

– Man ser reklamen som något som fördyrar, försvårar och fördummar. Du vinner alltid poäng om du klankar ner på reklam.

En fråga han vet har varit aktuell för diskussion tidigare är att förbjuda reklam för kaloririk mat för att motverka fetman i samhället.

Under 2011 planerar Sveriges annonsörer därför en lobbykampanj i samarbete med en byrå. Enligt vad Resume.se erfar är det JKL som är aktuella och Sveriges annonsörer ska snart sätta sig ett möte med byråns grundare och delägare Anders Kempe.

– Jag kan varken bekräfta eller dementera det, säger Anders Ericson.

Han skulle gärna se att kampanjen fick en minister att göra en Leif Pagrotsky. Den förre ministern gick ut och lyfte fram svensk musikindustri och påpekade hur viktig den är för Sveriges export.

– Tänk om någon av våra ministrar kunde säga att reklamen är viktig. Tack vare reklam och annonspengar har vi fria medier i landet. Det tror jag inte många tänker på, att reklamen är väldigt viktig för en fungerande demokrati, säger Anders Ericson.
 



Dela sidan: