Dela sidan:

truefalse

Resumé nr 40 2010.

Mediebyråersättningen har funnits i över tio år. Den säger att annonsören ska få tillbaka 2–6 procent, beroende på medieslag, som medierna ger i annons- och mediebyråersättning.  

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson slog på stora trumman i början av oktober och hävdade att modellen är föråldrad och måste skrotas. Efter en turné bland medier och medlemsföretag backar han:
– Vi träffade bland annat TV4-gruppens kommunikationsdirektör, Gunnar Gidefeldt. Det är tydligt att tv-kanalerna är nöjda med nuvarande modell och stretar emot.

Anders Ericson uppger att tv-kanalerna och medie­byråerna har en god relation och att 97 procent av all tv-annonsering sker via mediebyrån.
– Anders Ericson kontaktade oss och vi hade en diskussion utifrån utspelet. Vår övertygelse är att man behöver se över alla modeller, men det krävs bred enighet innan man lägger ned en sådan modell, säger Gunnar Gidefeldt.

Det var ändå tv-kanalerna som banade väg genom att ni bröt upp ersättningen.
– Det här går tillbaka till 1990-talet då Konkurrensverket tyckte att man hade ett konkurrensvidrigt system, säger Gunnar Gidefeldt.

Anders Ericson tänker fortsätta att träffa mediechefer nästa år för att få ytterligare kött på benen kring vad som skulle ske om mediebyrå­ersättningen slopades:
– Det råder ingen tvekan om att print, utomhus och
radio vill gå mot en noll­modell.

Så tv-kanalerna är den sista bastijonen?
– Det finns även två läger bland medlemmarna.

Ni diskuterar med Sveriges Mediebyråer om att skrota modellen.
– Jag tror inte att medie­byråerna är överens, utan det verkar finnas en tydlig polarisering.

Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner tycker inte att det handlar om att backa:
– Man måste alltid vara öppen för nya lösningar/möjligheter. Så det är bra att utmana modellerna från gång till annan och få i gång en diskussion, säger han.

I utlandet är det vanligt att mediebyrån behåller 15 procent, enligt Anders Ericson. Han är inte förtjust i en sådan modell:
– Det blir bara dyrt och ger dålig transparens.

I brist på en bättre modell lever den gamla kvar:
– Så länge en majoritet av medlemmarna är emot att slopa modellen ska mycket till för att ändra vår formella hållning.

Det kan tolkas som att ni återigen gör en kovändning.
– Nej, jag kastade in en brandfackla och det var min personliga åsikt att modellen är föråldrad. Syftet var att få i gång en debatt.



Dela sidan: