Dela sidan:

truetrue2020-12-10T13:58

”Sverige måste agera innan det är för sent”, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig. Foto: Hanna Teleman.

 Sverige och övriga EU-länder ska ha infört nya regler om elektronisk kommunikation senast i maj. Integriteten är viktig i sammanhanget, till exempel annonsörers möjlighet att kartlägga användarnas beteende med hjälp av cookies, en liten textfil som lagras hos användaren.

Reklamombudsmannen befarar att inte tillräckligt sker från svenskt håll:
– Då fler surfar med mobilen blir den personliga integriteten viktigare än någonsin. Det råder inget tvivel om att EU har ambitionen att reglera det hela, men marknaden gynnas inte av inskränkningar. Så marknadens aktörer bör öppna upp för en dialog också på nationell nivå och visa att man tar ett eget ansvar och gör självreglering möjlig vilket är den lösning som EU-kommissionären Neelie Kroes förordar, säger reklam­ombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Även Komms vd Jessica Bjurström räds framtiden:
– Behavourial marketing baseras på användningen av cookies och reklambranschen har vant sig vid ett system där man enkelt når sin målgrupp. Nu riskerar möjligheten att gå förlorad, säger hon.

Sveriges Annonsörer har också frågan högt på dagordningen:
– Det är en av tre fokusfrågor, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Lagförslaget ”Bättre regler för elektronisk kommunikation” kom i somras. Därefter har remissinstanserna sagt sitt. Regeringen räknar med en proposition i februari.

För säkra att reglerna tar en riktning som gynnar Sverige menar RO och Komm att reklammarknadens aktörer måste uppvakta EU:
– Marknadens aktörer i USA och övriga Europa för redan samtal. Nu måste samma­ sak ske i Sverige, ­säger Elisabeth Trotzig.

Och klockan klämtar. Kommissionen har ett runda­bordssamtal den 16 december. Och det land som inte har infört ny lagstiftning i maj nästa år riskerar böter:
– Nätet är ett perfekt marknadsföringsverktyg. Försvinner möjligheten att följa ­användarens beteende innebär det en radikal förändring för branschen jämfört med tidigare, säger Elisabeth Trotzig.

Sveriges Annonsörers förbundsjurist, Tobias Eltell, hävdar att länder som Storbritannien, Frankrike och Holland lutar mot en opt-in-lösning, där samtycke på förhand krävs av användaren, medan Sverige går mot en opt-out-lösning, det vill säga inget sådant samtycke krävs:
– Faran är inte över, men ingen av remissinstanserna, inklusive Konsumentverket, är för en lösning som kräver samtycke. Så det mesta pekar på att man inte försvårar för marknaden, säger Tobias Eltell.

Han vill ändå lägga in en brasklapp:
– Om sajtägare och annonsörer brister i information eller börjar använda mer spionliknande program är det inte otroligt att man svänger till krav på ett tydligt samtycke. En sådan förändring kan ske både före och efter att en ny lag har införts, säger Tobias Eltell.

Näringsdepartementets kansli­råd Jörgen Samuelsson ingår i projektteamet som ska införa de nya reglerna. Han uppmanar till lugn:
– Vi tänker inte försvåra. Visserligen kommer det att krävas samtycke, men den stora frågan är hur och när detta ska ske. Och det är en fråga som vi tittar på just nu.



Dela sidan: