Dela sidan:

40 svenska bidrag tog sig vidare till shortlist i Eurobest Interactive-kategori.
Bland dem kampanjen ”Dont tell Ashton”, signerad Berghs School of communication.
Sent igår kväll stod det klart att kampanjen går ända vägen hem och tar hem guld i reklamtävlingen.
– Det här är alldeles fantastiskt, och mig veterligen är det också första studentprojektet som vunnit guld i Eurobest, vilket är väldigt roligt. Det är också ett kvitto på att den logik och relevans vi lär ut fungerar och slår igenom i branschen, säger Peter Kamstedt. 

Kampanjen ”Dont tell Ashton” var en kampanj för att eleverna rent praktiskt skulle visa upp vad de lärt sig under sin utbildning.
– Utmaningen vi fick ifrån skolan var att vi skulle försöka göra en kommunikationsplattform för att marknadsföra vår klass. Och istället för att bara säga vad vi gör, ville vi visa praktiskt prov på det.
– Kampanjen var en i grunden bra idé, och jag tror också det var därför den fick stor spridning, säger Victoria Nyberg, en av människorna i Interactive-klassen bakom kampanjen.

Inför kampanjen satte klassen ihop ett team av strateger, kreatörer och kopplade även in elever från pr- och produktionsledarklassen.
– Det blev många sena kvällar på Berghs, men vi hade det jätte roligt!
– och eftersom målet var att sprida ordet om utbildningen Interactive Communication var det för oss viktigt att visa vad vi kan och gör, inte bara säga, säger Victoria Nyberg.

Inom 3 dagar hade kampanjen nått över 4 miljoner twitteranvändare, dock inte Ashton Kutcher, allt enligt parollen "dont tell Ashton".
 

FOTNOT: Klockan 11.00 idag släpps samtliga vinnare av Eurobest 2010.

Fakta

Arbetsgruppen:
Maja Folgerö (IC, Kreatör)
Dinny Zerge (IC, kreatör)
Jonas Åhlen (IC, kreatör)
Felippe Mont (IC, Kreatör)
Olle Isakson (IC, Kreatör)
Johan Gerdin (IC, Strateg)
Victoria Nyberg IC, (strateg)
Lina Appelgren (produksjonsledare)
Maria Sandberg (PR)
Sara Eriksson (PR)
Mikael Holm (kodning)